مقالات مربوط به دیجیتال مارکتینگ

فروش اینترنتی | لطفاً از خواب بیدار شوید و معجزه فروش اینترنتی را باور کنید | ادوردز20

زمان مطالعه: 12 دقیقه

فروش اینترنتی

تعریف کامل در خصوص فروش اینترنتی

تبلیغات در گوگل ادوردز 20 : اگر در حال حاضر کارمند هستید و به دنبال شغل دوم می گردید که بیشتر بتوانید پس انداز کنید و زندگی راحت تری داشته باشید و یا در کل بیکار هستید، حتماً زمزمه های پرهیجان فروش اینترنتی به گوش شما هم خورده است. اگر مخاطب شبکه های اجتماعی بزرگ مانند اینستاگرام و یوتیوب هستید حتماً تاکنون بارها از آمار درآمدی برخی از شاخ های مجازی شگفت زده شده اید! شاید هم چندین بار به این فکر افتاده اید که خودتان یک کسب و کار یا فروش اینترنتی برخی از محصولات را شروع کنید و پیش خودتان می گویید اگر بقیه توانستند من هم می توانم! اما وقتی آمار کاربران زیاد این فضاها را می بینید و متوجه می شوید که تنها تعدادی از آن ها به موفقیت های بزرگ و درآمد های عالی دست پیدا کرده اند دلسرد شده و یا دچار تردید برای شروع کسب و کار می شوید و آن را موکول به زمانی دیگر می کنید!

لطفاً از خواب بیدار شوید و معجزه فروش اینترنتی را باور کنید!

خب ما اینجا حقیقتی را که شاید شنیده اید اما هنوز دلتان نمی خواهد باورش کنید را دوباره برایتان تشریح می کنیم تا تیر خلاص را زده باشیم. ببینید واقعیت این است که مانند زمانی که دیگر مبادله کالا به کالا از بین رفت و همه مردم مجبور شدند برای زحماتشان پول دریافت کنند تا بتوانند اجناس مورد نیازشان را تهیه کنند، الان هم دیگر دوره کسب و کارهای سنتی سرآمده است. هر روز تعداد مغازه دارانی که از کم شدن مشتریانشان شکایت می کنند بیشتر می شود. علت آن هم واضح است. کسب و کارهای بزرگ اینترنتی مانند دیجی کالا، ترب، زنبیل و … توانسته اند با سختی های زیاد اعتماد مردم را جلب کنند و در زندگی پر از مشغله امروزی که همه با کمبود زمان مواجه هستند چه چیزی بهتر از این بدون این که به خودمان سختی بدهیم آنچه انتخاب کنیم درب منزل به ما تحویل داده شود.
تازه تنوع محصولات اینترنتی که در فضاهای مختلف مانند اینستاگرام یا انواع سایت ها وجود دارد خیلی بیشتر از یک بازار یا چند پاساژ است. شما اگر کل روزتان را وقت بگذارید شاید بتوانید یک الی دو بازار را سر بزنید اما تنها در عرض یکی دو ساعت می توانید اجناس ده ها فروشگاه را به راحتی در خانه تماشا کنید و هر کدام که مایل بودید را سفارش دهید. بنابراین اولین قدم برای ورود به مسیر فروش اینترنتی این است که باور کنید ذهنیت مردم در مورد این روش در چند سال اخیر تغییرات گسترده ای داشته است و اعتماد و اطمینان به سایت های فروش اینترنتی یکی از دلایل انتخاب متمایز مردم در این زمینه است. شما هم بیش از این نباید درنگ کنید!

فروش اینترنتی | لطفاً از خواب بیدار شوید و معجزه فروش اینترنتی را باور کنید | ادوردز20

آیا فروش اینترنتی به همان سادگی است که می گویند!؟

خب بعد از مدیحه سرایی مفصلی که در مورد فروش اینترنتی کردیم نوبت به این موضوع می رسد که برخی از ذهنیت های اشتباه را تصحیح کنیم. در حال حاضر هزاران استاد کار در فضاهای مجازی اعم از یوتیوب، تلگرام، اینستاگرام و موارد دیگر پیدا شده اند که ادعا می کنند اگر با آن ها همراه شوید یک ماهه یا سه ماهه یا حتی در زمان کمتر شما را موفق خواهند کرد. اما آیا این موضوع واقعاً اتفاق می افتد؟ اگر این طور بود که تا الان هزاران شاخ مجازی به وجود می آمد و خیلی از کارمندها یا کارگرها شغل خود را رها می کردند و شاخ مجازی می شدند یا فروش های اینترنتی زیادی را به دست می آوردند.
پس بسیاری از این ادعاها تنها ترفندهایی برای فروش بیشتر پک های آموزشی است که بعضی محتوای چندان جذاب و کاربردی هم ندارند. اما نمی توان منکر آموزش شد و در هر زمینه ای آن هم حرفه ای مانند فروش شما نمی توانید بدون آموزش دیدن به موفقیت برسید. بنابراین درباره این موضوع باید زمان بگذارید و تحقیق کنید تا بتوانید استادان مجرب و کاربلد را بشناسید و با آن ها همراه شوید. از طرفی فکر نکنید فروش اینترنتی به این صورت است که روی مبل خانه می نشینید و پا روی پا می اندازید و مشتریان یکی پس از دیگری به شما سفارش می دهند! خیر، درست است که جایگزین بسیار خوبی برای کارهای سنتی است و هر کسی با هر تخصصی می تواند این حرفه را شروع کند اما دقیقاً مانند بازار سنتی سختی های مخصوص خودش را دارد و باز هم دقیقاً مانند بازار سنتی مهم ترین اصل های آن شامل بازاریابی صحیح و تعامل درست با مشتری می باشد. درواقع شما باید هفت خان رستم را بگذرانید تا بعد بتوانید با خیال راحت بنشینید و پول در بیاورید.

حتما مطالعه کنید
وبینار چیست، چه مزایایی دارد و چگونه انجام می شود؟ | وبینار چه زمانی به کار می آید؟

این هفت خوان عبارت اند از:

1. آموزش صحیح و کاربردی دیدن در مورد فروش اینترنتی
2. پیدا کردن یک ایده جذاب برای کار در فضای مجازی
3. پیدا کردن روش های بازاریابی و فروش اینترنتی بیشتر
4. یاد گرفتن نحوه جذب مخاطب
5. یاد گرفتن نحوه تعامل با مخاطب
6. یاد گرفتن نحوه راضی نگه داشتن مشتری و تبدیل او به مخاطب وفادار
7. و در کنار همه این خوان های سخت صبور بودن برای رسیدن به نتیجه

فروش اینترنتی | لطفاً از خواب بیدار شوید و معجزه فروش اینترنتی را باور کنید | ادوردز20

موفق شدن در فروش اینترنتی با ایده های فروش آنلاین

تا اینجای داستان فهمیدیم که فروش اینترنتی کار آسانی نیست اما نشد هم ندارد و اگر به درستی انجام شود می توان گفت بار زندگی خود را بسته اید! در واقع با اینکه فضای مجازی یک فضای رقابتی بسیار سرسخت است که حتی باهوش ترین کارآفرینان را نیز به چالش می کشد، اما همه می دانند که راه اندازی یک کسب و کار در آن و موفق شدن در این زمینه ارزش هرگونه دردسری را دارد. یکی از بهترین قسمت های فروش اینترنتی این است که شما می توانید فراتر از مرزهای شهری خود بفروشید بدون اینکه نیاز به ترک میز کارتان داشته باشید.
سوالاتی که بسیاری از مبتدیان در این مسیر می پرسند این است که چگونه محصولی را به فروش برسانیم؟ چگونه مخاطبان خود را افزایش دهیم؟ و در کل چگونه در فروش اینترنتی موفق شویم و درآمد قابل قبولی کسب کنیم. ما اینجا جدیدترین ایده هایی که در سطح جهانی در حال استفاده اند و امتحان خودشان را در سال گذشته پس داده اند را برایتان توضیح می دهیم. البته لازم نیست شما از همه آن ها استفاده کنید و ممکن است با به کارگیری تنها چند مورد از آن ها بتوانید به نتایج فوق العاده ای در زمینه فروش اینترنتی دست پیدا کنید. این ایده های ناب عبارت اند از:

همیشه آنلاین باشید

قبل از اینکه در هر کدام از فضاهای مجازی مانند اینستاگرام، همکاری در فروش با سایت های بزرگ مانند دیجی کالا، تلگرام، سایت شخصی و موارد دیگر وارد شوید یادتان باشد حداقل برای یک دو سال اول دائماً باید آنلاین باشید و در فضای مورد نظر فعالیت کنید. مثلاً در اینستاگرام افرادی موفق هستند که دائماً و در طول هفته هر روز پست های جذاب می گذارند که روی آن ها فکر شده است و برایشان زحمت کشیده اند. یا در میان هزاران سایت محتوایی و فروشی که وجود دارد آن هایی موفق هستند که دائماً در حال تولید محتوا می باشند و این کار را با برنامه انجام می دهند.
وقتی فروش اینترنتی شما استارت خورد حسابی باید حواستان به مشتریانتان باشد که کالا به موقع و بدون آسیب به دستشان برسد و حتی بعد از آن هم باید تعامل خودتان با مشتری را حفظ کنید. البته بحث تعامل در فضاهای دوستانه ای مانند تلگرام و اینستاگرام بهتر از سایت انجام می شود. پس یادتان باشد در دو سال اول شروع کسب و کارتان باید حسابی با برنامه عمل کنید و حتی در تعطیلات خود در دفتر کارتان یعنی پشت لپ تاپ حاضر باشید. مطمئن باشید وقتی به نتیجه کار فکر می کنید خودتان اتوماتیک بیش از آنچه فکر کنید وقت می گذارید و خب زودتر هم موفق می شوید.

فروش اینترنتی | لطفاً از خواب بیدار شوید و معجزه فروش اینترنتی را باور کنید | ادوردز20

نیازی به سرمایه گذاری کلان ندارید

برخی افراد فکر می کنند تنها کسانی می توانند در فروش اینترنتی موفق شوند که مانند بازار سنتی سرمایه داشته باشند و حتماً یک سری محصولات فیزیکی را در انبار خود نگه داری کنند تا بتوانند فروش انجام دهند. این تفکر اشتباه است؛ بله در بازار سنتی اگر سرمایه خرید جنس نداشته باشید و نتوانید مغازه خودتان را پر کنید دیگر کسی رغبت نمی کند برای دیدن چند جنس ناقص و یا حتی قدیمی وارد مغازه شما شود. اما بحث فضای مجازی کاملاً متفاوت است.
اگر به پست های فروشگاهی اینستاگرام توجه کرده باشید هر بار تنها یک محصول را در یک پست زیبا قرار می دهند و شاید از آن محصول تنها چند عدد بیشتر موجودی نداشته باشند. به علاوه اگر استعداد تولید محتوا دارید حتی می توانید بدون محصول تولید محتوای آموزشی انجام دهید و از طریق آن یا همکاری در فروش سایت های بزرگتر به درآمد برسید. یادتان باشد فضای مجازی در حال حاضر بسیار گسترده است و برای همه استعدادها و امکانات کم و زیاد قابل استفاده می باشد.

حتما مطالعه کنید
راهنمای کسب درآمد از یوتیوب، چگونه با یوتیوب پول پارو کنیم؟

برنامه ریزی داشته باشید

درست است که ماهیت فروش اینترنتی و کسب و کار مجازی این قابلیت را دارد که شما در هر مکان و زمانی که دوست داشته باشید می توانید کار انجام دهید. اما این موضوع بدین معنی نیست که اصطلاحاً هردنبیل کار کنید و به نتیجه برسید. مثلاً اگر هفته ای یک بار محتوا برای اینستاگرام آن هم یک محتوای بی کیفیت که چند دقیقه بیشتر وقتتان را نگرفته است تولید کنید حالا حالاها باید صبر کنید تا شاید آن هم شاید یک روزی به موفقیت برسید.
پس باید یک برنامه حساب شده داشته باشید. نکته خیلی خیلی مهم که باید به آن توجه کنید این است حتی الگوریتم های برنامه هایی مانند گوگل برای تولید محتوای سایت ها، یوتیوب برای محتواهای نمایشی و ایسنتاگرام برای محتواهای خود طوری هستند که به شدت روی برنامه حساس می باشند.
یعنی شما باید برای خودتان مشخص کنید که چند روز در هفته و دقیقاً در چه ساعتی قرار است محتوا یا پست محصولی خود را انتشار دهید. این موضوع در ذهن مخاطبان شما نیز تاثیر بسیار مثبتی از نظر تکنیک های بازاریابی دارد. در واقع این پیام را به آن ها انتقال می دهید که شما همیشه فعال و به فکر مشتری هستید و اگر از شما خرید کنند به راحتی به محصول مورد نظرشان دست پیدا خواهند کرد. بنابراین حتی اگر در لحظه از شما خرید نکنند در خاطرشان می مانید تا زمانی که تصمیم به خرید داشته باشند!

فروش اینترنتی | لطفاً از خواب بیدار شوید و معجزه فروش اینترنتی را باور کنید | ادوردز20

یادتان باشد هر روز می توانید بیشتر رشد کنید!

اگر نکات گفته شده قبلی را در نظر داشته باشید شما می توانید در زمینه فروش اینترنتی هر روز بزرگتر شوید. طبق آخرین آمار به دست آمده از تجارت الکترونیکی دنیا، در سال 2021 تعداد خریداران آنلاین در سرتاسر جهان به 2.05 میلیارد رسیده است که با توجه به تعداد کل جمعیت دنیا عدد بسیار بالایی است و حتی اگر درصد کوچکی از این عدد سهم فروش اینترنتی شما باشد شما به موفقیت های بزرگی در این کسب و کار دست پیدا خواهید کرد. به علاوه در حال حاضر تعداد خریداران آنلاین به سرعت در حال رشد است و شما نباید این فرصت طلایی را از دست بدهید. البته هرچه تعداد خریداران زیاد می شود رقابت هم افزایش یافته و موفقیت نصیب کسانی می شود که بتوانند این کار را به درستی انجام دهند.

روش های بازاریابی آنلاین را یاد بگیرید

در فروش های اینترنتی نیز مانند بازار سنتی بازاریابی حرف اول را می زند. اما دیگر مانند بازار سنتی نیست که یک فرد به عنوان بازاریاب برای یک شرکت کار کند و مجموعه ای از سفارش ها را از مغازه ها جمع کند. اینجا شما با خود مشتری سر و کار دارید و باید طوری هنرمندانه و حرفه ای این کار را انجام دهید که بتوانید مصرف کننده را جذب کنید. البته این خبر خوش را هم بدهیم که اگر بتوانید در بازاریابی اینترنتی به مهارت برسید فروشتان حتی چند برابر شرکت های سنتی خواهد شد. روش های بسیار زیادی برای بازاریابی آنلاین وجود دارد که از آن جمله می توان به ایمیل مارکتینگ، افزایش تعامل با مخاطبان به خصوص در اینستاگرام و تلگرام، تولید محتوای هدفمند اشاره کرد.
این را هم بدانید که واقعاً دلیلی وجود ندارد که چون شما فروش اینترنتی انجام می دهید مخاطبان شما باید شامل همه افراد جامعه باشند. ممکن است شما محصولی انتخاب کنید که تنها قشر خاصی از جامعه آن را بپسندند. در واقع شما باید بازار هدفتان را بشناسید و روی آن ها وقت بگذارید. مثلاً فرض کنیم شما تصمیم می گیرید در فروش اینترنتی خود محصولاتی مانند اسباب بازی و لوازم کودک را به فروش برسانید. بنابراین اگر هزاران ایمیل را به هزاران دانشجو یا دانش آموزی که زمان زیادی تا فرزند دار شدن دارند بفرستید حداقل به این زودی ها به نتیجه نخواهید رسید.

فروش اینترنتی | لطفاً از خواب بیدار شوید و معجزه فروش اینترنتی را باور کنید | ادوردز20

محصول مناسبی را انتخاب کنید

در مورد انتخاب محصول باید چند نکته مهم را در نظر داشته باشید. به جرات می توانیم بگوییم اولین اصل برای انتخاب یک محصول مناسب علاقه شما نسبت به آن محصول می باشد. اگر یک محصول کم فروش هم باشد اما شما با اشتیاق زیاد آن را تبلیغ کنید خیلی راحت تر از یک محصول پرفروش که خوشایند شما نیست به فروش می رسد.
در عین حال اگر در شروع کار هستید و یکی از هدف های مهمتان کسب درآمد یا افزایش درآمد فعلیتان هست باید محصولاتی را انتخاب کنید که مناسب افراد بیشتر باشد و فروش زیادی هم داشته باشند. مثلاً در حال حاضر گوشی موبایل یک وسیله ای است که اکثر افراد جامعه به آن نیاز دارند و شما می توانید به خوبی روی آن مانور دهید. بنابراین به دنبال محصولاتی باشید که نیاز های مهم مخاطبانتان را برطرف کند. از طرفی محصول شما باید کیفیت مناسب نسبت به قیمتی که ارائه می دهید را داشته باشد تا علاوه بر بازخورد مثبت بتوانید مشتریان خودتان را به مشتریان وفادار تبدیل کنید.

حتما مطالعه کنید
چطور به راحتی بیزینس پلن خودمان را بنویسیم؟

به مشتری خود گوش دهید

یکی از مهمترین مسائل در انواع ارتباطات اعم از رابطه های عاشقانه، رابطه های آموزشی و فروش، هنر خوب گوش دادن است. مشتری عاشق این می شود که شما به حرفش گوش دهید. در واقع شما با این کار این پیام فوق العاده را به ذهن مشتری انتقال می دهید که برایش ارزش قائل هستید و صرفاً به فکر کسب درآمد و فروش بیشتر خودتان نیستید. اگر در مورد بزرگ ترین و موفق ترین بازاریابان جهان چه در زمینه سنتی و چه در زمینه اینترنتی تحقیق کنید متوجه خواهید شد که همه آن ها یک ویژگی مشترک دارند. آن ویژگی مشترک هم این است که برای مخاطبان خود وقت می گذارند و به خوبی به خواسته دلشان توجه می کنند.

فروش اینترنتی | لطفاً از خواب بیدار شوید و معجزه فروش اینترنتی را باور کنید | ادوردز20

از افراد موفق در تجارت الکترونیک پیروی کنید

انتخاب الگوهای مناسب همیشه به پیشرفت انسان کمک کرده است. بیشتر آدم های موفق چه در گذشته و چه در حال استادان درستی را برای راهنمایی خود انتخاب کرده اند. یکی از بهترین ایده هایی که شما را در کسب و کار اینترنتی و فروش اینترنتی بیشتر کمک می کند این است که در زمینه محصول مورد نظر به دنبال افراد موفق در آن حوزه باشید و ببینید آن ها چه کارهایی انجام می دهند. فرض کنید می خواهید یک پیج محتوای آموزش آشپزی به همراه فروش اینترنتی وسایل آشپزی و شیرینی پزی راه اندازی کنید. بنابراین باید دنباله رو افرادی باشید که چندین سال در این زمینه کار کرده اند و موفق هم شده اند.

می توانید یک مغازه اینترنتی برای خود اجاره کنید!

شاید تعجب کنید و بگویید مگر می شود در فضای مجازی هم مغازه اجاره کرد؟ باید بگوییم بله. تازه در اینترنت دیگر لازم نیست برای اجاره مغازه خود هزینه ای بپردازید و کافی است به فعالیت تولید محتوا در زمینه محصولات انتخابی خود بپردازید. مثلاً فرض کنید شما توان اینکه خودتان یک فروشگاه اینترنتی را راه اندازی کنید ندارید. زیرا چنین فروشگاهی به سرمایه زیادی نیاز دارد و دردسرهای آن هم آنقدر زیاد است که حتماً باید یک تیم داشته باشید و به تنهایی نمی توانید این کار را انجام دهید. در این صورت همان طور که چند بار هم به آن اشاره کردیم می توانید از روش همکاری در فروش استفاده کنید.
در حال حاضر برخی از سایت های بزرگ خارجی و داخلی مانند آمازون و دیجی کالا این امکان را به شما می دهند که یا اجناس و محصولاتی را که خودتان دارید در این فروشگاه ها به فروش برسانید و یا روی محصولاتی که خود این فروشگاه ها دارند تمرکز کنید و با تولید محتوا و فروش آن ها کمیسیون دریافت نمایید. نکته قابل توجه ای که در مورد این روش وجود دارد این است که سایت فروشگاهی معتبر که انتخاب می کنید بخش زیادی از مسیر شما را رفته است. یعنی توانسته اعتماد مشتریان را جلب کند و مخاطبان بسیار زیادی دارد. بنابراین این موضوع به شما کمک بزرگی می کند تا زودتر به درآمد برسید.

فروش اینترنتی | لطفاً از خواب بیدار شوید و معجزه فروش اینترنتی را باور کنید | ادوردز20

یادتان باشد وب سایت پشتوانه کسب و کار اینترنتی شماست

ممکن است به این پیام های تبلیغاتی برخورده باشید که در حال حاضر کسب درآمد بالا مثلاً فقط با اینستاگرام امکان پذیر است یا بعضی ها تنها به یوتیوب تکیه می کنند. درست است که همه این روش ها و شبکه های اجتماعی مخاطبان بالقوه زیادی دارند که می توانند به خوبی فروش اینترنتی شما را افزایش دهند. اما با توجه به موقعیت ایران و تحریم هایی که وجود دارد باید به این نکته نیز توجه کنید که هر آن ممکن است یکی از این شبکه ها بسته شود و به کسب و کار شما ضرر بزند. اما اگر به این ضرب المثل که هیچ وقت همه تخم مرغ های خود را در یک سبد نچینید توجه داشته باشید و یک وب سایت برای خودتان بزنید حتی با بسته شدن این شبکه ها تکیه گاه شما محکم است و ضرر چندانی به شما نمی رسد.

فروش اینترنتی | لطفاً از خواب بیدار شوید و معجزه فروش اینترنتی را باور کنید | ادوردز20
فروش اینترنتی

جمع بندی

فروش اینترنتی یکی از کسب و کارهای آنلاین زودبازده و پرسود است که می توان گفت اگر کمی صبور باشید و به درستی آن را انجام دهید نانتان در روغن است! بنابراین یادتان باشد تحقیق و آموزش در این زمینه بسیار مهم است و می توانید در این مسیر از نکاتی که در مقاله برایتان توضیح دادیم سود زیادی ببرید. همچنین این کلید طلایی یادتان بماند که برای رسیدن به موفقیت در هر کاری نیاز به پشتکار و مداومت دارید و شما هم می توانید در این مسیر موفق شوید اگر به همه موارد گفته شده عمل کنید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا