مقالات مربوط به دیجیتال مارکتینگ

وبینار چیست، چه مزایایی دارد و چگونه انجام می شود؟ | وبینار چه زمانی به کار می آید؟

زمان مطالعه: 12 دقیقه

وبینار چیست، چه مزایایی دارد و چگونه انجام می شود؟

وبینار چیست، چه مزایایی دارد و چگونه انجام می شود؟ اگر شما هم از افرادی باشید که همیشه خودتان را با زمانه و تکنولوژی های به روز آپدیت می کنید، حتما می دانید که این روزها بازار دنیای مجازی داغ داغ است.

شاید مثلا حتی تا 5 الی 6 سال پیش از اینترنت فقط برای چند تحقیق اینترنتی و سرگرمی استفاده می کردیم، اما الان اینترنت به شبکه ای بزرگ تبدیل شده است که تبلیغات در گوگل و هر آنچه که در دنیای حقیقی به آن نیاز داریم و به دنبال آن هستیم و می توانیم در گوگل آن را پیدا کنیم که دقیقا مانند یک شهر می ماند.

در این شهر سینما هست، مدرسه هست، سرگرمی، اخبار و هزاران چیز دیگر که ممکن است شما روزانه به آن نیاز داشته باشید را در آن گنجانده اند تا کار شما راحت تر شود. یکی از این موارد نیز وبینار است که در چند سال اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است و ما در این مقاله به شما خواهیم گفت چه اتفاقی در این وبینارها می افتد؟

وبینار چیست، چه مزایایی دارد و چگونه انجام می شود؟

وبینار چیست و چگونه کار می کند؟

وبینار چیست، چه مزایایی دارد و چگونه انجام می شود؟به طور کلی خود کلمه وبینار از دو کلمه وب و سمینار تشکیل شده است که به معنی سمینار یا کارگاه آموزشی آنلاین است. دقیقا همان اتفاقی که در هزاران سمینار و دوره آموزشی حضوری افتاده است در وبینار نیز اتفاق می افتد.

هر روزه برای موضوعات متعددی از جمله تجارت، انگیزه، موفقیت، سلامت و غیره وبینارهای مختلف توسط متخصصان هر حوزه برگزار می شود.

کافی است در مورد موضوعی که به آن علاقه دارید مثلا وبینار موفقیت، سرچ کنید تا با سیل پیشنهادات متخصصان این زمینه آشنا شوید و هر کدام را که دوست داشتید ثبت نام کنید. البته فکر نکنید چون قرار است آنلاین برگزار شود دیگر هیچ هزینه ای ندارد و کاملا مجانی است!

این طور دیگر خیلی خوش به حالتان می شود! بالاخره قرار است موضوعی را آموزش دهد و خود برگزاری وبینار هزینه هایی دارد که از شرکت کنندگان دریافت خواهد شد؛ اما باز هم برخی از وبینارها برای جذب مشتری یا حرکت های انسان دوستانه کاملا رایگان هستند و از آن ها نیز می توانید استفاده کنید.

وبینار چیست و چگونه کار می کند؟

استفاده از وبینار چه مزایایی دارد؟

وبینار چیست، چه مزایایی دارد و چگونه انجام می شود؟اگر بخواهیم با شما صادق باشیم باید بگوییم می توان یک کتاب کامل در مورد مزایای وبینار نوشت؛ اما این جا به توضیح مهم ترین مزایای آن بسنده می کنیم.

اولین تفاوت و مزیت وبینارها این است که شما دیگر نیاز به استخدام شرکت پذیرایی و اجاره مکان برای برگزاری سمینار نخواهید داشت. از مزایای دیگر می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

به راحتی در دسترس همه قرار می گیرد!

در قدیم برای شرکت در برخی سمینارها که در شهر دیگری برگزار می شد باید کلی وقت می گذاشتید تا به شهر مورد نظر برسید. به علاوه گاهی هزینه بلیط، نیاز به گرفتن مرخصی، اجبار در تنها گذاشتن خانواده و فرزندان و موارد دیگری از این دست حتی شما را از شرکت در یک سمینار با ارزش منصرف می کرد؛

اما الان در هر شهری که باشید می توانید با خیال راحت در کنار خانواده در وبینار شرکت کنید و حتی اگر نیاز به مرخصی هم باشد تعداد روزهایش کمتر بوده و هزینه سفر و سختی های آن را متحمل نخواهید شد؛ بنا بر این امکان این که از سمینارهای مورد علاقه تان استفاده کنید بیشتر خواهد بود.

به علاوه برای فرد برگزار کننده نیز این مزیت را دارد که می تواند شرکت کنندگان بیشتری را از شهرهای مختلف کشور در جلسه آنلاین خود داشته باشد؛ بنا بر این فرض کنید اگر خودتان برگزار کننده یک وبینار باشید و به جای تعداد محدودی که در شهر خودتان می توانند در آن وبینار شرکت کنند از همه شهرها ثبت نام نمایند چه سود کلانی عاید شما خواهد شد. از آن طرف شرکت کنندگان هم رضایت بیشتری خواهند داشت.

استفاده از وبینار چه مزایایی دارد؟

در وبینار مهم یادگیری است نه تعداد شرکت کنندگان

حتی با 10 نفر یا کمتر هم می توان یک وبینار عالی برگزار کرد. زمانی که قرار باشد سمیناری در یک مکان حقیقی برگزار شود، بخش عظیمی از تمرکز برگزارکنندگان روی افزایش تعداد شرکت کنندگان است تا هم اعتبار کارشان بیشتر شود و هم هزینه های انجام شده جبران گردند.

حتما مطالعه کنید
معرفی هوش مصنوعی چت GPT(معرفی+خدمات+کاربردها) | ادوردز 20

تصور کنید اگر برای یک سمینار یک سالن 1000 نفری را رزرو کنید و پول هنگفتی برای آن بپردازید، اما تنها 10 نفر در آن ثبت نام کنند دیگر رمقی برای تمرکز روی ارائه مطالب کاربردی می ماند؟ اما در وبینار این موضوع معنی ندارد و فرد برگزار کننده تمامی تمرکز خودش را روی مطالبی می گذارد که قرار است به مخاطبانش ارائه دهد؛ بنا بر این میزان یادگیری شرکت کنندگان نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

در وبینارها می توانید از اساتید بزرگ استفاده کنید!

اگر با برگزارکنندگان سمینارهای بزرگ صحبت کنید متوجه خواهید شد که یکی از دغدغه های همیشگی آن ها دعوت سخنران و برنامه های رفت و آمد آن ها می باشد. بسیاری از اساتید بزرگ در برخی حوزه ها نیز اصلا در ایران نیستند و خارج از کشور زندگی می کنند.

حال وقتی آن ها را برای یک سمینار دعوت می کنیم، با فرض این که دعوت ما را پذیرفته باشند، باید کلی هزینه بلیط، هتل و موارد دیگر را بپردازیم تا بتوانیم از چند ساعت وقت آن استاد استفاده کنیم.

در حالی که اگر او را به یک وبینار دعوت کنیم نه تنها راحت تر می تواند در برنامه هایش چند ساعتی را به جای چند روز خالی کند، بلکه از طرف برگزار کننده نیز تنها هزینه سخنرانی بدون دردسرهای دیگر پرداخت می شود از این رو به راحتی می توانیم از دانش افراد بزرگ در سرتاسر جهان استفاده کنیم.

وبینار چیست، چه مزایایی دارد و چگونه انجام می شود؟

در وبینار مجبور به ماندن نیستید!

البته در سمینارها نیز مجبور به ماندن نیستید؛ اما فکرش را بکنید برای سمیناری هزینه قابل توجهی پرداخت کرده اید، از طرف کارتان مرخصی گرفته اید، کلی از برنامه های این چند روز که مهم هم بوده اند را کنسل کرده اید و روزی که وارد سمینار می شوید بعد از یکی دو ساعت متوجه می شوید اصلا به دردتان نمی خورد و دوست ندارید دیگر آن جا باشید.

اوضاع وقتی بدتر می شود که سمینار در شهر دیگری باشد و شما حتی هتل هم برای خودتان رزرو نکرده باشید. پس مجبورید تا آخر سمینار را تحمل کنید؛ اما وبینار اصلا این مشکل را ندارد و به محض این که احساس کردید برای شما مناسب نیست با توجه به این که هزینه های ثبت نام وبینارها نیز کم است می توانید با کلیک روی یک گزینه به راحتی جلسه را ترک کنید.

یک وبینار خوب چه ویژگی هایی دارد؟

وبینار چیست، چه مزایایی دارد و چگونه انجام می شود؟هدف از برگزاری یک وبینار به میزبان بستگی دارد، اما گزینه های انتخابی بسیار گسترده می باشند. این بدان معناست که ابزاری که برای راه اندازی وبینار خود استفاده می کنید باید به اندازه کافی انعطاف پذیر باشد تا ویژگی هایی را در اختیار شما قرار دهد که بدون توجه به موضوع، مخاطبان شما را درگیر خود کند.

در زیر برخی از ویژگی هایی که اکثر ابزارهای وبینار ارائه می دهند آورده شده است. شما باید یاد بگیرید که چگونه می توانید از آن ها در حالی که میزبان وبینار خود هستید، استفاده کنید.

متن چت

جذب مخاطب بزرگ یا کوچک می تواند به چند روش مختلف انجام شود، اما یکی از ساده ترین روش ها فعال کردن چت متنی است. انجام این کار به مخاطب شما این امکان می دهد تا در مورد سوالات مرتبط یا سوالات گروهی، پاسخ دهند و در جلسه فعال باشند.

در حالت آنلاین، جلب توجه توسط یک مجری با پرسیدن یک سوال یا جواب دشوار است، اما گفتگوی متنی در ابزارهای وبینار این امکان را فراهم می کند و درست مثل این که سوال شما در یک جلسه سنتی سمینار مطرح شود باید پاسخ آن ها توسط کارشناس یا همان سخنران وبینار یا افراد دیگر شرکت کننده بسته به نوع برنامه ریزی شما داده شود. پاسخ دادن به سوال هایی که مخاطبان شما دارند، باعث افزایش اعتماد و اقتدار شما می شود.

وبینار چیست، چه مزایایی دارد و چگونه انجام می شود؟

استفاده از تصویرهای آموزشی مانند پاور پوینت

ساخت یک وبینار جذاب ممکن است کمی دشوار و وقت گیر باشد، اما نتیجه آن متفاوت خواهد بود. اگر وبینار شما یک وبینار آموزشی است، در نظر داشته باشید که هنگام صحبت کردن، یک اسلاید برای ارائه بهتر مطلب به مخاطبان خود داشته باشید.

داشتن اسلایدهای مرتبط به شما این امکان را می دهد تا برنامه مشخصی را برای بینندگان خود فراهم کنید، مشارکت را تشویق نمایید و جلسه را پویا نگه دارید.

ضبط وبینار

این امکان برای همه شرکت کنندگان باید وجود داشته باشد که بتوانند وبینار شما را ضبط کنند تا هر زمان که نیاز داشتند دوباره آن را تماشا کنند. به طور کلی برخی از افراد نیز از برگزاری وبینارهای ضبط شده استفاده می کنند که زیاد پیشنهاد نمی شود؛ زیرا اکثر مخاطبان دوست دارند جلسه واقعی را به صورت آنلاین شرکت کنند و در لحظه پاسخ سوالات خودشان را از مجری یا سخنران وبینار دریافت کنند.

حتما مطالعه کنید
21 نکته و ابزار ضروری برای اجرای تبلیغات بین المللی گوگل ADS | ادوردز 20

اشتراک صفحه

اگر موضوع شما نیاز به نمایش برخی صفحات و فیلم ها را دارد، ویژگی های اشتراک صفحه در برخی ابزارهای وبینار مفید خواهد بود. بینندگان می توانند ببینند دقیقاً شما چه اقداماتی را در صفحه خود انجام می دهید و در صورت لزوم خود به خود آن را دنبال می کنند. این ویژگی به خصوص برای آموزش دهندگان نرم افزارهای کامپیوتری بسیار کاربردی و حتی می توان گفت از ابزارهای واجب می باشد.

استفاده از تخته سفید

اگر یک موضوع پیچیده را توضیح می دهید و می خواهید آن را به صورت زنده اجرا کنید، استفاده از یک تخته سفید به مخاطبان این امکان را می دهد تا یادداشت برداری کنند. فرد برگزار کننده نیز می تواند ایده ها و آموزش های خود را با نقاشی ها نشان دهد یا روند مشخصی را دنبال کند.

این دقیقا همان کاری است که بسیاری از آموزش دهندگان در سمینارهای حضوری انجام می دهند. استفاده از تخته این احساس را در مخاطب شما ایجاد می کند که در کنار شماست و تصور واضح تری از موضوع شما به آن ها می دهد.

وبینار چیست، چه مزایایی دارد و چگونه انجام می شود؟

نظرسنجی ها

داشتن پاسخ مخاطب به برخی سوالات نظرسنجی در گپ متنی می تواند کمی فضای جلسه را آشفته کند و یا نتوان همه نظرات را بررسی کرد، خصوصاً وقتی تعداد شرکت کنندگان وبینار زیاد باشد.

ارائه نظرسنجی در طول وبینار به شما امکان می دهد گزینه های مشخصی را برای انتخاب مخاطبان خود فراهم کنید و نتایج شما را بهتر سازماندهی می کند. نظرسنجی ها به مخاطبان شما روشی آسان، سریع و منظم برای تعامل ارائه می دهند.

چگونه می توانیم وبینار برگزار کنیم؟

وبینار چیست، چه مزایایی دارد و چگونه انجام می شود؟برای این که یک وبینار موثر برگزار کنید ابتدا باید موضوعی را انتخاب کنید که علاقه مندان بیشتری داشته باشد.

اگر خودتان صاحب سایت یا پیج اینستاگرام و یا کانال یوتیوب و تلگرام هستید، سلیقه مخاطبان و فالوئرهای شما در انتخاب موضوع وبینار اولویت دارد. می توانید قبل از هر وبینار از مخاطبان خود نظرسنجی کنید و از آن ها بپرسید که دوست دارند در مورد چه موضوعی وبینار برگزار شود.

بعد از این که موضوع مشخص شد باید تعیین کنید که قرار است خودتان کل وبینار را برگزار کنید یا نیاز به مهمان و کارشناس هم دارید. در این صورت باید با فرد مورد نظر نیز برای مشخص کردن زمان وبینار و موضوع آن صحبت کنید.

قدم بعدی پیدا کردن یک نرم افزار مناسب برای اجرای سمینار آنلاین است. در حال حاضر نرم افزارهای مختلفی وجود دارند که معمولا برای تست به مدت چند روز رایگان هستند و بعد از آن در صورت تمایل به استفاده باید هزینه ای را به صورت ماهیانه یا سالیانه بابت حق اشتراک و استفاده از آن نرم افزار پرداخت کنید.

توجه داشته باشید که نرم افزاری که انتخاب می کنید باید محیطی کاربر پسند داشته باشد و شرکت کنندگان به راحتی بتوانند از آن استفاده کنند.

بعد از اینکه همه این کارها را انجام دادید باید مخاطبان و افراد علاقه مند را آگاه کنید که قرار است در زمان مشخص این برنامه با حضور افراد مشخص شده به عنوان سخنران برگزار شود. این کار را هم می توانید به صورت بنر در سایت یا کانال خود انجام دهید و هم می توانید برای ثبت نام بیشتر از تبلیغات گوگل و به طور کلی تبلیغات مجازی گسترده مثل ایمیل مارکتینگ، پیج ها و کانال های بزرگ و … استفاده کنید.

وبینار چیست، چه مزایایی دارد و چگونه انجام می شود؟

از چه نرم افزارهایی برای اجرای وبینار استفاده می شود؟

نرم افزار ها از نظر راحتی دانلود و نصب و امکاناتی که برای برگزارکننده وبینار و شرکت کننده ها ایجاد می کند، متفاوت هستند. مهم ترین نرم افزارهایی که در چند سال گذشته در بحث وبینار کاربرد داشته اند، عبارت اند از:

  • ادوبی کانکت (Adobe Connect)
  • اسکای روم (Sky Room)
  • زوم (Zoom)
  • گو تو وبینار (GoToWebinar)
  • وبینارز آن ایر (Webinars OnAir)

نحوه شرکت در یک وبینار چگونه است؟

شما ممکن است از طریق سرچ یا با توجه به صفحات و سایت هایی که دنبال می کنید در مورد برگزاری یک وبینار عالی اطلاع پیدا کرده و دوست داشته باشید در آن شرکت کنید. معمولا برگزارکنندگان در همان صفحه ای که وبینار خود را اعلام یا تبلیغ کرده اند، لینکی را به عنوان لینک ثبت نام قرار می دهند؛ بنا بر این می توانید به راحتی وارد لینک شده و با پرداخت هزینه مشخص شده برای وبینار در تاریخ مقرر در آن شرکت کنید.

چالش های وبینار

همان طور که قبلا هم گفتیم مزایای میزبانی یک وبینار بسیار زیاد است، اما بدون چالش هم نخواهد بود. در زیر برخی از متداول ترین چالش هایی که میزبان های وبینار با آن روبرو هستند و باید از قبل برایشان آمادگی داشته باشند و چگونگی حل آنها قبل از بروزشان را توضیح خواهیم داد:

مسائل فنی

وبینارها مجموعه منحصر به فردی از چالش ها را دارند، اما مسائل فنی در همه فعالیت های حقیقی و مجازی برای مردم سراسر جهان یک اتفاق ناخواسته و مشترک است. اگر در حال برگزاری وبینار هستید، بزرگترین چالشی که باید برای مقابله با آن آماده شوید، چالش مشکلات فنی است. از اتصال به اینترنت گرفته تا اجرای نرم افزارهای عملیاتی، مشکلات فنی زیادی وجود دارند که ممکن است در هر زمان از اجرای وبینار اتفاق بیفتند.

حتما مطالعه کنید
بازاریابی محتوا چیه و چطور ازش پول دربیاریم ؟ و به موفقیت خیلی خوب رسید | ادوردز20

وبینار چیست، چه مزایایی دارد و چگونه انجام می شود؟

راه حل:

قبل از این که زمان وبینار برسد و شرکت کنندگان آنلاین شوند، شما بررسی های لازم را انجام دهید؛ مثلا مواردی مانند اتصال اینترنت، موقعیت قرارگیری دوربین، نورپردازی و صدا را آزمایش کنید. اگر این کار حداقل یک روز قبل از انجام وبینار انجام شود بهتر است تا در صورت وجود مشکل برای حل کردنش زمان داشته باشید.

مسائل مربوط به نرم افزار مورد استفاده

نرم افزاری که قرار است از آن برای برگزاری وبینار استفاده کنید را کاملا چک نمایید؛ مثلا ببینید کدام یک از ابزارهای چت آنلاین، نظرسنجی، اشتراک صفحه و نمایش اسلایدها را دارد و چگونه باید از آن ها استفاده کرد. بهتر است این موارد و فعال کردنشان هم یک روز قبل از برگزاری سمینار و هم یک ساعت قبل از سمینار چک شوند.

مطئمن شوید استفاده از ابزارهای نرم افزاری که انتخاب می کنید برای مخاطبان شما نیز آسان است و آن ها به راحتی می توانند نحوه عملکرد این ابزارها را یاد بگیرند.

تبلیغ وبینار

تبلیغ وبینار یکی دیگر از چالش های برگزار کردن جلسه آنلاین است. اگر بهترین وبینار را هم برگزار کنید اما کسی در آن شرکت نکند هیچ فایده ای نخواهد داشت. باید در زمان مناسب از روش های مناسبی برای تبلیغ استفاده کنید تا همه افراد علاقه مند و واجد شرایط سنی بتوانند در وبینار شما شرکت کنند.

بسته به موضوع و میزبان ها، چند روش مختلف برای انجام این کار وجود دارد. به عنوان مثال، اگر وبیناری که پخش می کنید آموزش رهبری و مدیریت است، حتی تبلیغات بنر پولی می تواند مخاطبان مورد نظر شما را به خود جلب کند.

اما اگر شما در حال پخش نسخه نمایشی زنده از آخرین محصول خود هستید، ایمیل مارکتینگ بهتر است. از نظر زمان بندی، باید تبلیغات خود را حدود چهار هفته قبل از زمان وبینار شروع کنید. اگر زودتر شروع کنید مخاطبان آن را نادیده می گیرند و حتی ممکن است فراموش کنند.

اگر هم دیرتر شروع کنید مخاطبان احساس می کنند برای ثبت نام دیر شده است و نمی توانند برنامه ریزی خوبی برای شرکت در وبینار داشته باشند.

توجه داشته باشید مهم نیست که قرار است چه موضوعی را ارائه دهید، وبینار خود را در همه شبکه های اجتماعیتان به اشتراک بگذارید. هرچه دسترسی به صفحه فرود شما بیشتر باشد، به احتمال زیاد تعداد شرکت کنندگان نیز بیشتر خواهند شد.

نگران نباشید تجربه نشان داده است 33 درصد ثبت نام های هر وبینار دقیقا در روز قبل از برگزاری انجام شده است.

وبینار چیست، چه مزایایی دارد و چگونه انجام می شود؟

مشغول نگه داشتن مخاطبان خود

در وبینار دامنه توجه ما کوتاه تر از همیشه است، به این معنی که اگر حواستان نباشد شرکت کنندگان به راحتی تمرکز خود را از دست داده و ممکن است در حال آشپزی در وبینار شما شرکت کنند. شما باید بتوانید مخاطبان خودتان را مشغول و درگیر موضوع سمینار نگه دارید.

راه حل:

قالب وبینار شما دشواری این مرحله اول را تعیین می کند، اما یکی از مواردی که افراد را به خود مشغول می کند، شرکت دادن آن ها در بین سخنرانی های شما می باشد. می توانید این کار را با پرسیدن سوالات جذاب در مورد بحثی که در حال انجام است یا نظرسنجی انجام دهید. این کار باعث جلب توجه مخاطب شده و تا آخر به وبینار گوش می دهد.

علاوه بر این، ظاهر بصری وبینار خود را جذاب و هیجان انگیز کنید. از مواردی مانند GIF، تصاویر یا فیلم ها استفاده کنید. این ابزارهای تصویری می توانند به توضیح بهتر آنچه در موردش صحبت می کنید کمک کنند و توجه مخاطبان شما را جلب می کنند.

صحبت خود را با مقدمه ای جذاب دارای چند جمله طنز آغاز کنید تا مخاطبان با هیجان بیشتری وبینار را دنبال کنند. با این که برنامه وبینار آنلاین است اما وجود مجری می تواند تا حد زیادی مخاطبان شما را تا آخر وبینار نگه دارد. حتی با وجود تمام ابزارها و روش های گفته شده، گوش دادن به سخنرانی بدون دیدن مجری برنامه منجر به ترک افراد از وبینار شما می شود.

وبینار چیست، چه مزایایی دارد و چگونه انجام می شود؟

جمع بندی

استفاده از وبینار یکی از امکانات بسیار عالی در دنیای مجازی است که هم آموزش دهندگان و هم بازاریابان از آن به صورت گسترده بهره می برند. هر روزه هزاران وبینار با موضوعات مختلف برگزار می شود و شما می توانید با یک سرچ چند دقیقه ای در تبلیغات سرچ در گوگل  بهترین وبینارهایی که به آن ها علاقه دارید را پیدا کرده و در هر شهر و مکانی که باشید با پرداخت هزینه اندک در آن ها ثبت نام کنید.

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا