مقالات مربوط به دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ | بازاریابی اینترنتی چه نقش مهمی در موفقیت ما دارد | ادوردز20

زمان مطالعه: 12 دقیقه

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ | ادوردز20  تبلیغات گوگل ادوردز20: همان طور که در همه علوم و صنایع هر روزه شاهد پیشرفت های زیادی هستیم، دائماً روش های جدیدی نیز برای ارائه محصولات تولیدی و خدمات متفاوت به وجود می آیند. هدف از ابداع و به کار بردن روش های جدید افزایش جمعیت مشتریان و به خصوص تبدیل آن ها به مشتریان وفادار می باشد. در حال حاضر از شیوه های مختلفی برای بازاریابی محصولات و خدمات استفاده می شود که یکی از بهترین و کاربردی ترین شیوه های دیجیتال مارکتینگ است.

این نوع بازاریابی علاوه بر اینکه محدودیت های زمانی و مکانی را کنار می زند، شما را نیز با جامعه بسیار گسترده ای روبرو می کند؛ بنابراین غافل شدن از شیوه های نوین بازاریابی مانند بازاریابی اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ چیزی به جز حسرت برای صاحبان کسب و کار نخواهد داشت و به شدت آن ها را نسبت به رقبایشان در سطح پایین تری قرار می دهد.

در بازاریابی اینترنتی محدودیت زمانی و مکانی برداشته شده است و می توان به بی نهایت مشتری در بی نهایت مسافت با استفاده از فضای لایتناهی اینترنت دست یافت.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ | ادوردز20

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

اگر بخواهیم یک تعریف کلی از دیجیتال مارکتینگ داشته باشیم می توان گفت به کلیه فعالیت هایی که جهت بازاریابی خدمات و محصولات مختلف توسط دستگاه های الکتریکی مانند گوشی، تبلت و کامپیوتر انجام می شود، دیجیتال مارکتینگ می گویند. این روش نوین از بازاریابی، خود دارای گرایش های بسیار متنوعی است که به صاحبان کسب و کار حق انتخاب های زیادی می دهد تا هرکدام برحسب نیاز و علاقه ی خود در آن به فعالیت بپردازند.

با اینکه مبحث دیجیتال مارکتینگ در ایران روشی بسیار جدید و نوپاست، اما شاید تعجب کنید که این روش در دنیا قدمت 100 ساله دارد. توجه داشته باشید که دیجیتال مارکتینگ با بازاریابی اینترنتی متفاوت است و این دو مقوله هایی جدا از هم می باشند؛ زیرا بازاریابی اینترنتی از ابزارها و تکنیک های خاصی استفاده می کند که تنها در صورت آنلاین بودن کاربرد دارند. اما دیجیتال مارکتینگ از ابزارهای دیجیتال متفاوتی استفاده می کند که هم به صورت آنلاین و هم به صورت آفلاین می توان از آن بهره مند شد؛ بنابراین شاید بتوان گفت با اینکه این دو شدیداً به هم وابسته هستند، اما دیجیتال مارکتینگ یک پله بالاتر از بازاریابی آنلاین می باشد.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ | ادوردز20

دیجیتال مارکتینگ در حالت آنلاین

همان طور که گفتیم دیجیتال مارکتینگ در حالت کلی با بازاریابی آنلاین متفاوت است؛ اما نوع آنلاین آن را می توان همان بازاریابی اینترنتی با ابزارهای خاص خودش در نظر گرفت. در این شیوه شما می توانید با استفاده از اینترنت و ابزارهایی که برای ارائه محصولات و خدمات به این شیوه وجود دارند، به صورت گسترده یک بازاریابی فوق العاده انجام دهید و از به دست آوردن سودهای کلان شگفت زده شوید.

البته استفاده از شیوه دیجیتال مارکتینگ برای بازاریابی محصولات و خدمات، روش یک شبه پولدار شدن نیست و باید برای آن صبر و حوصله زیادی به خرج دهید. به زبان ساده تر باید کفش های آهنین خود را در این مسیر پر از چالش به پا کنید؛ اما مطمئن باشید که نتیجه تمام خستگی راه را از تن شما به در می کند.

مزایای دیجیتال مارکتینگ نسبت به بازاریابی سنتی

دیجیتال مارکتینگ مزایای بسیار زیادی نسبت به بازاریابی سنتی دارد. شاید اگر بخواهیم همه مزایای آن را برایتان بگوییم به جای یک مقاله، یک کتاب به شما هدیه دهیم. به همین دلیل سعی می کنیم شما را تنها با مهمترین مزایای آن آشنا کنیم. در دیجیتال مارکتینگ به صورت آنلاین شما مانند بازاریابی سنتی محدودیت زمانی و مکانی نخواهید داشت. در واقع هر زمان که اراده کنید می توانید با مشتریان خود در تعامل باشید و روابطتان را گسترش دهید.

این مزیت بسیار بزرگی است که باعث می شود آمار فروش شما به شدت افزایش پیدا کند. به علاوه دیجیتال مارکتینگ مرز خاصی ندارد؛ مثلاً شما ممکن است در تهران مغازه داشته باشید، اما در بندرعباس یا گیلان فروش انجام دهید؛ بنابراین جامعه هدف شما بسیار وسیع است و هرطورکه بخواهید می توانید روی آن ها مانور بدهید. یکی دیگر از مزایای عالی دیجیتال مارکتینگ این است که شما می توانید روش های مختلف و کمپین های تبلیغاتی مختلف را یک بار امتحان کرده و در صورت بازده پایین دیگر آن روش را اجرا نکنید.

حتما مطالعه کنید
معرفی هوش مصنوعی چت GPT(معرفی+خدمات+کاربردها) | ادوردز 20

این در حالی است که در بازاریابی سنتی وقتی یک روش مثل پخش تراکت را انجام می دهید، حتی در صورتی که بازدهی پایینی داشته باشد، به دلیل خطاهای انسانی و محدودیت های مکانی و زمانی نمی توانید با خیال راحت بگویید این روش جوابگو نیست و به سراغ روش های دیگر بروید.

سایر مزایای دیجیتال مارکتینگ عبارت اند از:

  • رشد روز افزون مخاطبان بازارهای دیجیتال
  • ایجاد فرصت های شغلی بسیار متنوع با درآمدهای بالا
  • امکان شروع کسب و کار با سرمایه های پایین و حتی بدون سرمایه
  • جذب آسان مخاطب و افزایش فروش با روش های مختلف

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ | ادوردز20

ابزارهای مورد استفاده در دیجیتال مارکتینگ در حالت آنلاین

برای اینکه در شیوه های مختلف بازاریابی مانند بازاریابی سنتی، بازاریابی شبکه ای و دیجیتال مارکتینگ موفق شوید، باید از ابزارها و تکنیک های مخصوص به خودش استفاده کنید؛ مثلاً شما نمی توانید بدون داشتن پودر کاکائو یا شکلات و یا استفاده از وانیل به جای آن یک کیک شکلاتی خوشمزه داشته باشید؛ چون از مواد لازم برای کیک شکلاتی استفاده نکرده اید.

پس در دیجیتال مارکتینگ هم اگر از ابزارهای مخصوص به آن استفاده نکنید، به نتیجه دلخواه یا آنچه تا به حال در مورد این موضوع خوانده اید نخواهید رسید. استفاده از این ابزارها، آن هم به شیوه ای درست نقش حیاتی در نتایج دیجیتال مارکتینگ دارد. این ابزارها عبارت اند از:

  • آنالیز و تحلیل داده ها
  • بهینه سازی موتور جستجو یا سئو
  • تبلیغات کلیکی
  • ارسال پوش نوتیفیکیشن
  • استفاده از شبکه های اجتماعی
  • مدیریت شبکه های اجتماعی و تحلیل آن
  • ایمیل مارکتینگ
  • استفاده از لینک های کوتاه
  • انتشار رپرتاژ آگهی
  • چت آنلاین

در ادامه برای آشنایی بیشتر شما عزیزان با این شیوه ها هر کدام از آن ها را به صورت مختصر توضیح خواهیم داد. چون هر کدام از این شیوه ها بسیار گسترده بوده و شما باید با توجه به نوع کسب و کارتان یک یا چندتای آن ها را بعد از خواندن این مقاله انتخاب کنید و به صورت تخصصی در موردشان آموزش ببینید تا بتوانید بازاریابی مفیدی با این شیوه انجام دهید.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ | ادوردز20

آنالیز و تحلیل داده

در همین ابتدا به شما بگوییم که دلیل اینکه در حال حاضر موتور جستجوگر گوگل مهمترین موتور در سطح دنیا محسوب می شود، در مورد هرآنچه برای دیجیتال مارکتینگ توضیح می دهیم به گوگل وابسته است. همان طور که می دانید خود گوگل با استفاده از پلتفرم های مختلف برای افراد فعال مانند صاحبان سایت پلتفرم هایی را طراحی کرده است که افراد می توانند بعد از استفاده از هر شیوه و کمپین تبلیغاتی نتایج و بازده کار خود را در آن بررسی کنند. در واقع این برنامه ها نتایج کار شما را به صورت دقیق و آماری با استفاده از انواع نمودارهای کاربردی بررسی می کنند و به سادگی به شما نشان خواهند داد که کدام شیوه و کدام کمپین تبلیغاتی نتایج بهتری را برای شما در برداشته است و ارزش تکرار دارند.

استفاده از این نوع برنامه های آنالیز و تحلیل داده، مسیر را برای شما مشخص و هموار می کند تا وقت و سرمایه خود را در جای درستی استفاده کنید. اگر بخواهیم دو نوع از مهمترین برنامه های آنالیز را به شما معرفی کنیم عبارت اند از:

گوگل آنالیتیکس

در حال حاضر کمتر سایت یا کسب و کار دیجیتالی را می توانید پیدا کنید که به صورت تخصصی کار کند، اما از گوگل آنالیتیکس استفاده نکرده باشد. این ابزار بسیار کارآمد و مفید است و گزارش های دقیق و معتبری را در مورد عملکرد دیجیتال مارکتینگ شما، آن هم به صورت رایگان در اختیارتان قرار خواهد داد. از مزیت های این برنامه این است که به شما نشان می دهد مخاطبان شما بیشتر از چه طریقی با محتواهای شما آشنا شده اند و مسیر فروش خدمات و اطلاعات به آن ها چگونه بوده است؟

متریکس

متریکس ابزار دیگری است که مانند گوگل آنالیتیکس جهانی نبوده و مخصوص کشور ایران است. این برنامه به افرادی که با استارت آپ ها کار می کنند، کمک بزرگی در بررسی روش ها و نتایج بازاریابی خواهد کرد. این برنامه با تحلیل نتایج تبلیغات و فعالیت های شما در شبکه های تبلیغاتی و کانال ها گزارش های کامل و قابل فهمی را ارائه خواهد داد.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ | ادوردز20

بهینه‌سازی موتور جستجو یا سئو

شاید تا به حال هرگز اصطلاح سئو به گوشتان نخورده باشد؛ اما اگر حتی کمی فعالیت در زمینه های سایت و تولید محتوا داشته اید بارها عبارت سئو را شنیده اید و می دانید که اهمیت بسیار بسیار زیادی در جذب مخاطب و تبدیل آن ها به مشتری دارد. به زبان ساده می توان گفت سئو یک روش امتیاز دهی از طرف گوگل است که ارزش محتوای شما را مشخص می کند.

هر چه محتوای شما با معیارها و استانداردهای خزنده های گوگل بیشتر تطبیق داشته باشد در رتبه بالاتری قرار می گیرد. تمامی سایت ها دائماً در حال تلاش هستند که بتوانند تعداد محتوای بیشتری را به امتیاز های 1 تا 10 گوگل که در صفحه ی اول نمایش داده می شود، برسانند. شما می توانید علاوه بر تکنیک هایی که باید در تولید محتوا برای افزایش سئو رعایت کنید از ابزارهای مختلفی برای بهبود سئو استفاده نمایید. برخی از این ابزارها عبارت اند از:

حتما مطالعه کنید
وبینار چیست، چه مزایایی دارد و چگونه انجام می شود؟ | وبینار چه زمانی به کار می آید؟

SEMrush

اگر در زمینه بازاریابی تجربه داشته باشید، حتماً می دانید که بررسی فعالیت رقبا می تواند نقش موثری در عملکرد شما داشته باشد؛ زیرا علاوه بر اینکه ایده های جدیدی به شما می دهد، انگیزه ای برای تلاش بیشتر و منظم تر خواهد بود. در بازاریابی سنتی به دست آوردن گزارشی از عملکرد رقبا کاری بسیار دشوار است و تازه ممکن است اطلاعات به دست آمده اصلاً درست نباشند؛ اما در دیجیتال مارکتینگ ابزارهای کارآمدی وجود دارد که به راحتی این کار را برایتان انجام می دهند. یکی از این ابزارها SEMrush است.

سایر ابزارهای کارآمد شامل موارد زیر هستند:

  • MOZ
  • الکسا

این ابزارها رتبه سایت شما را نسبت به سایت رقیبان شما نشان می دهند تا متوجه شوید عملکردتان چطور بوده است و آیا نیاز به تلاش بیشتر وجود دارد یا خیر؟

تبلیغات کلیکی گوگل

تبلیغات کلیکی یکی از شیوه های نوین در دیجیتال مارکتینگ است که نه تنها در بحث بازاریابی بلکه به عنوان یک روش درآمدزایی آنلاین برای تبلیغ کنندگان بسیار رونق گرفته است. در این شیوه هم فردی که تبلیغ می دهد و هم فردی که تبلیغ می کند، سود خواهند کرد. در واقع به ازای هر کلیک روی بنر تبلیغاتی یک کسب و کار، مبلغی به تبلیغ کننده پرداخت می شود و هرچه نرخ تبدیل کلیک ها به مشتریان واقعی و خریدار بیشتر شود، سود تبلیغ کننده نیز بیشتر خواهد شد.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ | ادوردز20

ارسال پوش نوتیفیکیشن

پوش نوتیفیکیشن پیامی شبیه اس ام اس است که می تواند علاوه بر حالت متنی به صورت عکس یا تیتر هم باشد. کاربرد این ابزار بیشتر برای افرادی است که در شبکه های اجتماعی فعال هستند. با یک مثال به صورت واضح تر این مورد را توضیح می دهیم. فرض کنید شما در شبکه اجتماعی یوتیوب یک کانال خبری دارید. شما می دانید که هرچه بازدید یک خبر منتشر شده در کانال شما بیشتر باشد، درآمد بیشتری خواهید داشت؛ اما همه دنبال کننده های شما همیشه آنلاین نیستند و ممکن است اصلاً متوجه نشوند که خبر جدیدی منتشر کرده اید تا آن را ببینند. اینجاست که پوش نوتیفیکیشن به شما کمک می کند. افراد می توانند به دلخواه خود آن را فعال کنند تا هر زمان که شما خبر جدیدی در کانال خود منتشر کردید از طریق یک پیام کوتاه، تصویر یا تیتر به مخاطبانتان اعلام شود و آن ها حتماً پست یا محتوای جدید شما را هم ببینند. به علاوه برنامه هایی وجود دارد که شما می توانید تعداد کاربران نوتیفیکیشن خود را افزایش داده و از این طریق میزان بازدید خود را بالا ببرید.

استفاده از شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی و فعالیت مداوم در آن ها مانند توییتر، فیس بوک و اینستاگرام نقش حیاتی در نتایج دیجیتال مارکتینگ دارند. در حال حاضر بسیاری از افراد تنها با استفاده از یکی از این شبکه ها توانسته اند به درآمدهای بالا برسند. هرکدام از این شبکه ها شیوه های خاص خود را برای بازاریابی دارند که در صورت تمایل باید به صورت تخصصی در این زمینه آموزش ببینید.

مدیریت شبکه‌های اجتماعی و نحوه استفاده از آن

شاید شما به طور همزمان بخواهید از چندین شبکه اجتماعی برای رونق کسب و کار خودتان استفاده کنید. در این صورت آنالیز تک به تک آن ها برای پی بردن به آمار آن کار سخت و کسل کننده خواهد بود. به همین دلیل مهندسین برنامه نویس ابزارهایی را برای مدیریت شبکه های اجتماعی طراحی کرده اند که شما می توانید با استفاده از آن ها به صورت همزمان همه ی شبکه های فعال خود را مدیریت کنید.

اهمیت استفاده از شبکه های مختلف به صورت همزمان به این دلیل است که در حال حاضر همه کاربران و مخاطبان از یک نوع شبکه واحد استفاده نمی کنند و اگر شما تنها در یک شبکه اجتماعی فعال باشید، به جامعه کوچکتر و در نتیجه فروش کمتری از طریق دیجیتال مارکتینگ دست پیدا خواهید کرد. با استفاده از برنامه های مدیریت شما می توانید به راحتی رفتار مخاطبان خود را بررسی کنید و متوجه می شوید که کدام شبکه برای شما بازده بیشتری داشته است و باید چه روندی را برای بهبود کار در پیش بگیرید. برخی از مهمترین ابزارهایی که ایرانی ها برای مدیریت شبکه های اجتماعی خود استفاده می کنند شامل موارد زیر می باشند:

  • نوین هاب
  • کاوان
  • سوشیالو

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ | ادوردز20

ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ یک شیوه قدیمی در دیجیتال مارکتینگ است که حتی با گذشت سالیان سال از میزان بازدهی آن کاسته نشده و هنوز هم یکی از کارآمدترین شیوه هاست. برای بهینه کردن استفاده از ایمیل مارکتینگ نیز ابزارهای مختلفی وجود دارد که مهمترین آن ها عبارت اند از:

حتما مطالعه کنید
چطور به راحتی بیزینس پلن خودمان را بنویسیم؟

Mailchimp

یکی از پرقدرت ترین ابزارهای ایمیل مارکتینگ Mailchimp می باشد که در سال حتی تا 250 میلیارد ایمیل هم از طریق آن ارسال شده است. با استفاده از این روش شما می توانید ماهیانه 12000 ایمیل به 2000 نفر در ماه آن هم رایگان ارسال نمایید. این برنامه گزارش هایی را به شما نشان می دهد که نشان می دهد نحوه عملکرد شما در ایمیل مارکتینگ چگونه بوده است.

سایر ابزارهای ایمیل مارکتینگ مناسب عبارت اند از:

  • میل چی
  • میل تاز
  • نامه رسان چابک
  • Mailerlite
  • Emma
  • Marketo
  • GetReponse

استفاده از لینک های کوتاه

استفاده از لینک در محتوا هم از نظر سئو و هم از نظر افزایش بازدید محتواها ارزش بسیاری دارد؛ اما گاهی وقت ها این لینک ها طولانی بوده و نمی توان از آن ها در پیام های کوتاه یا شبکه های اجتماعی برای ترغیب مخاطبان در جهت بازدید محتواها استفاده کرد. به همین دلیل از برنامه های کوتاه کننده لینک استفاده می کنند تا لینکی کوتاه و زیبا برای استفاده های همه جانبه در دسترس مخاطبان قرار بگیرد. از جمله این ابزارها می توان به لیش، پی لینک و bit.ly اشاره نمود.

انتشار رپرتاژ آگهی

رپرتاژ آگهی به معنی تبلیغات محتوایی غیرمستقیم است. به این معنی که شما از سایت هایی که تعداد مخاطبان زیادی دارند و دارای اعتبار بالایی هستند می خواهید که در مورد یک یا چند کلمه کلیدی پربازدید مطلبی برای شما نوشته و یکی از صفحات سایت شما را به صورت لینک در این مطلب قرار دهد. در نتیجه مخاطبان آن سایت از این مطلب به صورت رایگان استفاده کرده و ناخودآگاه تعداد زیادی از آنها روی لینک مورد نظر کلیک کرده و روی سایت شما می آیند. خوبی این نوع تبلیغات این است که یک بار هزینه می کنید و برای همیشه روی سایت تبلیغ کننده خواهید ماند. در نتیجه استفاده از تبلیغات با روش رپرتاژ آگهی اگر چه هزینه اولیه بالایی دارد، اما از نظر سئو بسیار مهم بوده و می تواند در مدت کوتاهی بازدید شما را به طرز عجیبی افزایش دهد. البته در صورتی که سایت های معتبر و مناسبی را برای این کار انتخاب کنید.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ | ادوردز20

چت آنلاین

چت آنلاین ابزاری است که در حال حاضر بسیاری از سایت ها برای افزایش تعامل با مشتریان و مخاطبان خود از آن استفاده می کنند. به کار گیری چت آنلاین بسیار ساده است و شما باید مبلغ کمی را به صورت ماهیانه برای فعال نگه داشتن آن به شرکتی که برنامه مورد نظرتان را از آن شرکت می گیرد، پرداخت نمایید؛ اما مهم است که واقعاً کسی پای سیستم باشد و اگر فردی سوالی داشت جواب دهد. در غیر این صورت می تواند تاثیر منفی بر روی اعتبار سایت داشته باشد. از جمله برنامه های چت آنلاین در ایران که بازده خوبی داشته اند، عبارتند از:

  • رای چت
  • ریتین
  • چتیاتو
  • دینگ چت
  • دیالوگ

دیجیتال مارکتینگ به روش آفلاین چگونه است؟

در تعریف دیجیتال مارکتینگ گفتیم که در این شیوه هدف استفاده از ابزارهای الکتریکی برای کسب مشتری و سود بیشتر است؛ بنابراین هم به صورت آنلاین و هم آفلاین کاربرد دارد. در دیجیتال مارکتینگ آفلاین که بیشتر به صورت سنتی است از روش های زیر برای بازاریابی استفاده می کنند:

  • رادیو مارکتینگ یا بازاریابی رادیویی (تبلیغات صوتی در رادیو)
  • تلویزیون مارکتینگ یا بازاریابی تلویزیونی (تبلیغات تصویری در تلویزیون)
  • تلفن مارکتینگ یا بازاریابی تلفنی

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ | ادوردز20

میزان بودجه مورد نیاز برای انجام دیجیتال مارکتینگ

همان طور که می دانید روش های مختلف تبلیغات و بازاریابی بسته به نوع روش، میزان مخاطبان و میزان بازده به بودجه های متفاوتی نیاز دارند. روش های دیجیتال مارکتینگ آفلاین به سرمایه های بسیار کلان نیاز دارند و به همین دلیل هر نوع کسب و کاری نمی تواند از آن ها استفاده کند؛ اما در تبلیغات دیجیتال مارکتینگ به روش آنلاین علاوه بر این که نتایج بسیار عالی ایجاد خواهد شد، هزینه ها به طور چشمگیری پایین تر هستند؛ بنابر این عجیب نیست که هر روز بر تعداد کسب و کارهایی که به طرف استفاده از دیجیتال مارکتینگ به روش آنلاین می روند، بیشتر و بیشتر می شود.

جمع بندی

دیجیتال مارکتینگ هم به روش آفلاین و هم به روش آنلاین انجام می شود و در هر دو روش موفق بوده است؛ اما در حال حاضر استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به روش آنلاین به دلیل هزینه های کم و سود بالاتر، بیشتر مورد پسند صاحبان کسب و کار بوده و هر روز بر آمار مخاطبین و استفاده کننده های آن افزوده می شود؛ بنابراین طولی نخواهد کشید که تمامی افرادی که به هر دلیلی حاضر به استفاده از این شیوه نیستند باید از بازار کناره گیری کنند و امیدی به پیشرفت کسب و کارشان نداشته باشند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا