مقالات مربوط به دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی اینترنتی چیست؟ استراتژی بازاریابی اینترنتی | ادوردز20

زمان مطالعه: 12 دقیقه

بازاریابی اینترنتی چیست؟ استراتژی بازاریابی اینترنتی | ادوردز20

بازاریابی اینترنتی چیست؟ استراتژی بازاریابی اینترنتی | ادوردز20 .بازاریابی اینترنتی در حال حاضر واژه ی پر رونقی شده است که همه روزه برای کسب و کارهای مختلف به گوشمان می خورد. در این بازاریابی شما به شبکه ی گسترده ای از افراد بدون محدودیت های مرزی و زمانی دسترسی خواهید داشت.

بنابراین مسلم است که ارقام فروشتان از این روش می تواند نجومی شود. برخی از روش های بازاریابی اینترنتی مانند استفاده از وب سایت یا برخی شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام بیشتر در جامعه نفوذ داشته اند. به همین دلیل وقتی با صاحبان کسب و کار سنتی در مورد روش های جدید بازاریابی مانند بازاریابی آنلاین صحبت کنید، اولین چیزی که به ذهنشان خطور می کند همان وب سایت یا اینستاگرام است.

دانش این نوع بازاریابی اگرچه بسیار ساده به نظر می رسد، اما نیاز به وقت و آموزش دیدن به صورت تخصصی دارد. در غیر این صورت دنیای آنلاین برایتان مانند جنگلی می شود که مسیر را گم کرده اید و در آن سرگردان می شوید.

از طرفی بازاریابی آنلاین یا دیجیتال امروزه چنان جایگاه محبوبی در میان مردم پیدا کرده است که اگر بخواهید آن را نادیده بگیرید نسبت به رقبایتان خیلی خیلی عقب می مانید. برخی از کسب و کارهای سنتی که هیچ جوره حاضر به استفاده از این ابزار نبوده اند، حتی تا مرز ورشکستگی نیز پیش رفته اند.

بازاریابی اینترنتی چیست؟

بازاریابی اینترنتی که نام های دیگری مانند بازاریابی آنلاین، بازریابی دیجیتال و بازاریابی تحت وب دارد، مجموعه ای از روش ها و فعالیت هایی است که هر روزه در دنیای اینترنت به صورت تخصصی انجام می شود تا برای هر کسب و کار مشخص مشتریان بیشتری ایجاد نماید.

این فعالیت ها یا از طرف خود صاحبان کسب و کار به صورت فردی و تیمی انجام می شود و یا از طریق شرکت های خدماتی که به صورت تخصصی این کار را انجام می دهند با پرداخت هزینه انجام خواهد شد.

البته اگر شما سرمایه ی لازم برای همکاری با این شرکت ها را نداشته باشید و تازه تصمیم به راه اندازی یک کسب و کار جدید نموده اید، اصلا نگران نباشید! چون خودتان و در صورت همکاری دوستانتان به همراه آن ها می توانید کارهای لازم برای توسعه ی کسب و کارتان از طریق بازاریابی اینترنتی را انجام دهید.

بازاریابی اینترنتی چیست؟ استراتژی بازاریابی اینترنتی | ادوردز20

اهمیت استفاده از بازاریابی اینترنتی

همان طور که در مقدمه به آن اشاره کردیم مهم ترین ویژگی این نوع بازاریابی که آن را از سایر روش ها متمایز می کند، عدم وجود محدودیت های زمانی و مکانی است.

فرض کنید در شهری زندگی می کنید که 5000 نفر جمعیت دارد و شما در این شهر یک مغازه ی لباس فروشی دارید. قطعا همه آن ها هر روزه به لباس جدید نیاز نخواهند داشت و تعداد کمی از آن ها به سراغتان می آیند. تازه مغازه های دیگر هم هستند.

حال فرض کنید شما یک سایت برای خودتان طراحی می کنید و روی محتوا و سئوی آن کار می کنید تا تعداد بازدید روزانه اش افزایش پیدا کند. زمانی می رسد که شما روزی 5000 بازدید خواهید داشت که هر روزه تعدادی از آن ها از شما خرید خواهند کرد.

در اینستاگرام و سایر شبکه های اجتماعی نیز موضوع به همین منوال است. تازه شما برای داشتن این بازدیدها لازم نیست هر روز به شهر و دیاری جدید بروید و مکان مغازه ی خود را تغییر دهید تا مشتریانتان زیاد شود.

بنابراین با همین مثال ساده اهمیت انجام روش های مختلف بازاریابی اینترنتی مشخص می شود. حال تصور کنید این نتایج در مقیاس های بزرگ چه ارقام نجومی را ایجاد خواهد کرد.

همان طور که در حال حاضر سایت های بزرگی مانند دیجی کالا در این زمینه به صورت گسترده فعالیت می کنند. در نتیجه همه مشاغل خواه ناخواه برای پیشرفت کارشان باید به سمت بازاریابی اینترنتی و کسب دانش انجام روش های مختلف آن سوق پیدا کنند.

این کار باعث ایجاد تعداد زیادی از مشتریان وفادار خواهد شد و حتی بعد از مدتی می توانید خیلی بهتر از بازار سنتی به آزادی زمانی و مالی دست پیدا کنید.

بازاریابی اینترنتی چیست؟ استراتژی بازاریابی اینترنتی | ادوردز20

بازاریابی آنلاین چه مزایایی دارد؟

شاید با کمی دقت در گفته هایمان در قسمت های قبلی به صورت کلی به مزایای بازاریابی اینترنتی پی برده باشید. اما اگر بخواهیم بصورت تخصصی این موضوع را بررسی کنیم باید از جنبه های مختلفی به آن نگاه کرد. یکی از مهم ترین دغدغه هایی که بازاریابان در بازاریابی سنتی با آن مواجه هستند به دست آوردن لیست بیشتر از جامعه ی هدف می باشد.

حتما مطالعه کنید
دیجیتال مارکتینگ چیست؟ | بازاریابی اینترنتی چه نقش مهمی در موفقیت ما دارد | ادوردز20

در واقع هر روزه تعداد زیادی تماس می گیرند، در حالی که همه آن ها به خدمات و محصولاتشان نیاز ندارند. یا برای ملاقات افرادی زمان می گذارند که اصلا به کالا و خدماتشان اهمیتی نمی دهند. اما در بازاریابی اینترنتی شما چنان دستیابی وسیعی به افراد خواهید داشت که هرگز دغدغه ی نداشتن لیست مشتریان بالقوه را ندارید.

به علاوه تمام تمرکز خود را با اشتیاق بر روی تولید محتواهای مختلف می گذارید تا خود افراد علاقه مند بدون این که برای شما ناراحتی ایجاد شود به سمتتان بیایند.

اگر بخواهیم این موضوع را با مثالی توضیح دهیم، فرض کنید شما در حال فروش و بازاریابی کتاب هستید و هر روز تعداد زیادی تماس انجام می دهید تا مشتریان بیشتری پیدا کنید. این کار ممکن است کم کم شما را خسته و دلسرد کند و میزان فعالیتتان را کاهش دهد.

اما زمانی که روی تولید محتوای سایت یا شبکه های اجتماعی برای معرفی کتاب های خود زمان می گذارید، نه تنها دلسرد نمی شوید بلکه هر روز بر تعداد مخاطبان علاقه مندتان که در صورت تمایل به خرید کتاب از شما خرید خواهند کرد بیشتر و بیشتر می شود. سایر مزایای بازاریابی اینترنتی عبارت اند از:

استفاده از کانال های مختلف و موثر

شما در بازاریابی اینترنتی می توانید کانال های مختلفی مانند کانال اینستاگرامی، کانال یوتیوب، کانال تلگرام و …. را داشته باشید و هر روزه با مشتریانتان تعامل بیشتری ایجاد نمایید. همچنین می توانید بررسی کنید بازده کدام یک از کانال های شما بیشتر بوده است تا بیشترین تمرکز را روی آن کانال داشته باشید و تعداد مشتریان و مخاطبانتان افزایش پیدا کند.

بازاریابی اینترنتی چیست؟ استراتژی بازاریابی اینترنتی | ادوردز20

بررسی رفتار مشتری

شما می توانید از طریق بازاریابی اینترنتی به راحتی رفتارهای مشتریانتان را بررسی کرده و در جهت پیشرفت کسب و کارتان از آن استفاده کنید. وقتی شما تنها در بازار سنتی فعالیت می کنید، اگر مشتری شما ناراضی باشد دیگر به سراغتان نمی آید و شما نیز هیچ گاه عیب کار خود را متوجه نخواهید شد.

اما در بازاریابی اینترنتی به دلیل تعامل بالا و صمیمانه ای که بین صاحبان کسب و کار و مشتریان وجود دارد شما می توانید به راحتی از سلیقه مشتریان، سن آن ها، نیازهایشان بر اساس محل زندگی و … اطلاعات مفیدی کسب نمایید و در همان مسیر کسب و کارتان را بهبود دهید.

همچنین فضاهای اینترنتی طوری است که افراد جرات بیشتری برای انتقاد دارند و اگر کار شما یا محصولاتتان نقصی داشته باشند، آن را به راحتی بیان خواهند کرد. در نتیجه شما هم مشکل کار را متوجه شده و با برطرف کردنش باعث رونق کسب و کارتان می شوید.

امکان دسترسی راحت و سریع

در بازاریابی اینترنتی شما می توانید در کمترین زمان ممکن به مشتریانتان در ساعات مختلف روز دسترسی داشته باشید. به علاوه زندگی پرمشغله امروزی حتی گاهی اوقات اجازه انجام برنامه های عادی و روزانه را به افراد نمی دهد.

به همین دلیل بسیاری از ما دوست داریم بدون این که ساعت ها در ترافیک بمانیم یا بخواهیم برای خرید چند قلم جنس ساعت ها بازار را زیر پایمان بگذاریم، با دنبال کردن چند شبکه اجتماعی مورد علاقه محصولات و خدمات مورد نیازمان را راحت تر دریافت کنیم.

بازاریابی اینترنتی چیست؟ استراتژی بازاریابی اینترنتی | ادوردز20

هزینه‌های اجرایی پایین

یکی از بهترین و مهم ترین مزایای استفاده از ابزارهای بازاریابی اینترنتی نیاز به هزینه های اجرایی پایین است. چنان چه اگر از بسیاری از افراد موفق در این زمینه سوال کنید به شما خواهند گفت که در ابتدا بدون سرمایه گذاری و یا با هزینه های بسیار کم، کسب و کار آنلاین خود را آغاز کرده اند.

البته مهم ترین سرمایه ی این افراد وقت و حوصله شان بوده است که با تمرکز بالا روی کارشان گذاشته اند. از طرفی بازاریابی های آنلاین مانند بازاریابی های سنتی مثل پخش تراکت، زدن بیلبورد، آگهی های تلویزیونی و …. به پول کلان نیاز ندارند و شما می توانید با صرف هزینه ی کمتر حتی نتایج بسیار بهتری نسبت به بازار سنتی کسب نمایید.

رسیدن به جامعه ی هدف مناسب

شما در بازار سنتی به سختی می توانید جامعه ی هدف مناسب را جذب کنید و این کار نیاز به پول و زمان زیادی دارد. اما در بازاریابی آنلاین روش ها و تکنیک هایی وجود دارد که شما می توانید مشتریان خود را دسته بندی کرده و خدمات یا کالاهایتان را به صورت هدفمند ارائه دهید.

این دسته بندی ها ممکن است از جهت های مختلف مانند سن، علایق؛ محیط زندگی و … انجام شوند که به صورت مستقیم به نوع محصولات یا خدمات شما نیز بستگی دارد.

حتما مطالعه کنید
بهترین روش های افزایش بازدید واقعی از سایت و افزایش سئو سایت و فروش بیشتر

بازاریابی اینترنتی چیست؟ استراتژی بازاریابی اینترنتی | ادوردز20

شناخت انواع ابزارهای بازاریابی اینترنتی

هر شیوه ای از بازاریابی که تاکنون در جهان مورد استفاده قرار گرفته است، دارای ابزارهای خاصی می باشد. شما با شناخت این ابزارها و استفاده ی صحیح از آن ها می توانید به نتایج بهتری دست پیدا کنید. البته توجه داشته باشید که هرکدام از این ابزارها کاملا تخصصی بوده و نمی توان بدون دیدن آموزش های مربوط به آن موفق شد. این ابزارها به شما کمک می کنند تا بهتر و بیشتر محصولات و خدمات خود را به مخاطبان وب سایت ها و شبکه های اجتماعی خود معرفی کنید. کاربردی ترین ابزارهای بازاریابی اینترنتی عبارت اند از:

  • بازاریابی از طریق تولید محتوا
  • بهینه سازی موتورهای جستجو یا سئو
  • استفاده از شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، یوتیوب، توییتر و …
  • تبلیغات کلیکی یا PPC
  • همکاری در فروش یا افلییت مارکتینگ
  • ایمیل مارکتینگ

در ادامه برای آشنایی بیشتر شما عزیزان هر کدام از این روش ها را به صورت مختصر توضیح می دهیم. شما باید با توجه به نوع کسب و کار و خدماتتان از یک یا چند ابزار به صورت همزمان استفاده کنید.

البته این نکته را هم فراموش نکنید که با اینکه نتیجه گیری از بازاریابی اینترنتی نسبت به روش های سنتی بسیار سریع تر است، اما باز هم به زمان و حوصله نیاز دارد و شما باید صبور باشید.

بازاریابی از طریق تولید محتوا

در حال حاضر تولید محتوای خوب یکی از مهم ترین مباحث در زمینه ی بازاریابی اینترنتی است. اگر محتوای شما چه در وب سایت و چه در شبکه های اجتماعی مانند یوتیوب و اینستاگرام ارزشمند و تخصصی باشد، مطمئن باشید که مخاطبان خودش را جذب می کند. افراد وقتی به دنبال جواب یک سوال در میان محتواهای اینترنتی هستند، دوست دارند محتوایی را ببینند که تنها جهت تولید یک محتوا نبوده باشد. بلکه کاملا کاربردی، دقیق، صحیح و قابل فهم است.

به همین دلیل در حال حاضر افراد زیادی در این زمینه به صورت تخصصی تولید محتوا را آموزش می دهند و شرکت های زیادی در این زمینه تاسیس شده است تا برای افراد مبتدی یا کسانی که خودشان وقت تولید محتوای نتیجه بخش را ندارند، با دریافت هزینه مشخص این کار را انجام دهند.

می توان گفت استفاده از ابزار تولید محتوا در تمامی قسمت های بازاریابی اینترنتی و هر نوع فعالیت آنلاین برای پیشبرد یک کسب و کار نقش حیاتی دارد.

بازاریابی اینترنتی چیست؟ استراتژی بازاریابی اینترنتی | ادوردز20

بهینه سازی موتورهای جستجو یا سئو

در حال حاضر مهم ترین موتور جستجو در کل دنیا گوگل است و هر کسی نیاز به اطلاعات در هر زمینه ای داشته باشد، بالای 90 درصدشان از جستجوگر گوگل استفاده می کنند. گوگل طوری برنامه نویسی شده که خزنده های آنلاینی در آن در حال فعالیت هستند.

وظیفه این خزنده ها دادن خدمات به مخاطبان است. مثلا اگر شما در مورد “خواص سرکه برای لاغری” در گوگل جستجو کنید، این خزنده ها با سرعت بالا تمامی مطالب در مورد سرکه را سرچ کرده و 10 مطلبی که بیشترین ارتباط را با خواص سرکه برای لاغری دارد به شما نمایش می دهد. حال هرچه روی آن مطلب از نظر تکنیکی بیشتر کار شده باشد و به موضوع سرچ شده شما نیز نزدیک تر باشد در مرتبه بالاتری قرار می گیرد.

در واقع گوگل آن را در مرتبه بالاتری قرار می دهد تا شما راحت تر به مطلب مورد نظرتان برسید. به این کار که گوگل روزانه برای تمامی مطالب مورد جستجو انجام می دهد، سئو می گویند. بهینه سازی سئو نیز به معنی اجرای تکنیک های خاص روی محتواست که باعث می شود گوگل امتیاز بیشتری به آن محتوا داده و آن را در مرتبه بالاتری نمایش دهد.

این موضوع باعث می شود بازدید وب سایت شما بیشتر شود. امروزه رقابت سایت های پربازدید و بزرگ بیشتر بر روی بهینه سازی سئو می باشد و هرکدام بهتر بتوانند این کار را انجام دهند، بازدید و در نتیجه درآمد بیشتری خواهند داشت.

استفاده از شبکه های اجتماعی

با اینکه وب سایت می تواند نتایج ماندگارتری در زمینه بازاریابی اینترنتی برای شما فراهم کند، اما ممکن است شما به دلایل مختلف دوست نداشته باشید از این روش کسب و کارتان را بهبود دهید. در نتیجه بهتر است شما از شبکه های اجتماعی مختلف مانند یوتیوب، اینستاگرام، تلگرام و … استفاده کنید.

کسب و کار شما در این شبکه ها زمانی موفق خواهد شد که کارتان دارای نظم باشد و دائما به تولید محتوا و انتشار آن ها بپردازید تا مخاطبان قبلی را نگه داشته و مخاطبان جدید را جذب کنید. البته این موضوع برای تولید محتوا در وب سایت نیز صدق می کند.

خوبی استفاده از شبکه های اجتماعی افزایش تعامل شما با مشتریان و ایجاد یک محیط صمیمانه است. به علاوه فراموش نکنید که اگر بتوانید مشتریان خود را در شبکه های اجتماعی راضی نگه دارید، طولی نخواهد کشید که آن ها مشتریان زیادی به شما معرفی خواهند کرد و ناگهان کسب و کار شما با یک جهش عالی روبرو می شود.

حتما مطالعه کنید
هر آنچه باید از قوانین ادوردز گوگل بدانیم تا حساب کاربریمان مسدود نشود! | با ادوردز 20

بازاریابی اینترنتی چیست؟ استراتژی بازاریابی اینترنتی | ادوردز20

استفاده از تبلیغات کلیکی یا PCC

بازاریابی اینترنتی از طریق تبلیغات کلیکی امری دوجانبه است و می توان گفت یک حالت برد- برد دارد. معمولا برای این روش یک شرکت بین تبلیغ دهنده و تبلیغ کننده واسطه می شود. به این صورت که فرد تبلیغ کننده باید به ازای هر کلیکی که روی بنرهای تبلیغی او انجام می شود، هزینه ای را به آن شرکت پرداخت کند. خب این بنرها در کجا قرار داده می شوند؟

این بنرها معمولا باید روی سایت ها یا شبکه های اجتماعی قرار بگیرند که تعداد قابل توجهی مخاطب دارند. زحمت جمع آوری این مخاطبان با صاحب آن سایت یا شبکه اجتماعی بوده است.

بنابراین به ازای هر کلیکی که روی بنرهای تبلیغاتی می شود، فرد دارنده سایت یا شبکه های اجتماعی مبلغی را از آن شرکت دریافت خواهد کرد. بنابراین با این کار فرد تبلیغ کننده می تواند از جامعه مشتریان دیگران استفاده کند و کسی هم که سایت و شبکه اجتماعی خود را با فعالیت و تولید محتوا طوری پیش برده است که مخاطبان زیادی جذب کرده، از این روش به درآمد خوبی می رسد. در این میان شرکت واسطه درصدی را از هزینه پرداخت کننده برای خود بر می دارد.

همکاری در فروش یا افلییت مارکتینگ

همکاری در فروش یکی از روش های بسیار جدید و فوق العاده جذاب در بازاریابی اینترنتی است که بزرگ ترین سایت فعال در این زمینه در سطح جهانی آمازون و در ایران دیجی کالا می باشد. همکاری در فروش به دو طریق انجام می شود. شیوه اول حالتی است که شما خودتان محصول دارید و سایتی که مخاطبان و بازدیدهای زیادی دارد با همکاری در فروش به شما کمک می کند تا محصول خود را به افراد بیشتری نشان داده و سود بیشتری کسب نمایید.

شیوه دوم زمانی است که شما حتی خودتان محصول هم ندارید، اما قدرت تولید محتوا داشته اید و در یک یا چند شبکه اجتماعی و یا وب سایت مخاطبان زیادی را جمع آوری کرده اید و روزانه تعداد زیادی بازدید دارید. شما با قرار دادن جامعه مخاطب خود در اختیار یک سایت بزرگ به آن ها کمک می کنید تا فروش بیشتری داشته باشند و آن ها نیز به دلیل این همکاری پورسانتی را به ازای هر فروش برای شما در نظر می گیرند.

ایمیل مارکتینگ

استفاده از روش ایمیل مارکتینگ یکی از بهترین و پربازده ترین روش های بازاریابی اینترنتی است. شاید تصور کنید دوره استفاده از ایمیل به دلیل وجود شبکه های اجتماعی به پایان رسیده است. اما واقعیت این است که هنوز استفاده از این شیوه نتایج شگفت انگیزی ایجاد می کند.

به علاوه هزینه های ارسال ایمیل به تعداد زیادی از مشتریان بالقوه نسبت به تبلیغات در فضاهای مجازی مانند اینستاگرام کمتر است. اما زمانی از این شیوه نتیجه ی خوبی خواهید گرفت که این کار را به صورت تکنیکی و تخصصی و همچنین مرتب و دائم انجام دهید.

بازاریابی اینترنتی چیست؟ استراتژی بازاریابی اینترنتی | ادوردز20

شبکه سازی اینترنتی چیست؟

شبکه سازی اینترنتی یکی از فعالیت های تخصصی در زمینه بازاریابی اینترنتی است که اگر به درستی انجام شود می تواند با سرعت بالایی کسب و کار شما را رونق دهد. معمولا برای این کار شما باید با گروه ها و افراد دیگری که در دنیای آنلاین فعالیتی مرتبط با فعالیت شما دارند، ارتباط برقرار کنید و با همدیگر در زمینه های فروش محصولات و خدمات تعامل داشته باشید. مثلا اگر یک صفحه ی فعال در اینستاگرام دارید، می توانید از فرد یا افراد فعال در زمینه مرتبط با فعالیت خود بخواهید که پیج شما را در صفحه خود تبلیغ کنند و شما نیز به صورت متقابل این کار را برایشان انجام دهید.

جمع بندی

همان طور که ملاحظه کردید در حال حاضر شبکه های اینترنتی به قدری گسترده شده اند که استفاده از آن ها برای جذب مشتریان وفادار و تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان خریدار، اجتناب ناپذیر است. به علاوه شیوه ها و ابزارهای مختلفی برای انجام بازاریابی اینترنتی وجود دارد.

اگرچه در ظاهر استفاده از این روش ها ساده به نظر می رسد، اما بدون دیدن دوره های آموزشی و انجام فعالیت های لازم به صورت منظم قطعا موفق نخواهید شد. البته می توانید این کار را با سرمایه گذاری، به شرکت هایی که خدمات این چنینی را ارائه می دهند نیز بسپارید و با خیال راحت منتظر نتیجه آن باشید.

اما چیزی که بازار آنلاین را نسبت به بازارهای سنتی بسیار جذاب کرده، این است که هر فردی با هر مقدار سرمایه و توانایی می تواند به طور گسترده در این فضا فعالیت داشته باشد و به نتایج عالی دست یابد.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا