مقالات مربوط به دیجیتال مارکتینگ

اینفلوئنسر کیست؟ چطور با اینفلوئنسر شدن پولدار شویم ! | ادوردز20

زمان مطالعه: 12 دقیقه

اینفلوئنسر کیست؟ چطور با اینفلوئنسر شدن پولدار شویم ! | ادوردز20

اینفلوئنسر کیست؟ چطور با اینفلوئنسر شدن پولدار شویم ! | ادوردز20 .همان طور که می دانید این روزها به خصوص بعد از شیوع ویروس کرونا بازار دنیای مجازی حسابی داغ داغ شده است و می توان گفت استفاده از آن اجتناب ناپذیر می باشد. شاید ویروس کرونا برای همه دنیا تهدید بزرگی باشد، اما برای افراد فعال در دنیای مجازی فرصتی بزرگ در زمینه خرید و فروش در این فضا محسوب می شود. بیشتر مردم برای حفظ سلامتیشان و صرفه جویی در وقت به صفحات و سایت های اینترنتی اعتماد می کنند و می توان محصولات زیادی را در آن به فروش رساند. اما هر نوع بازار کسب و کار، روش و قلق خودش را دارد که اگر از آن پیروی کنید، قطعا به نتایج بسیار خوبی هم خواهید رسید. در غیر این صورت حتما به بن بست خواهید خورد؛ پس مراقب باشید.

یکی از مهم ترین گروه های فعال در دنیای مجازی اینفلوئنسر ها هستند که در ادامه می خواهیم کار آن ها و روش استفاده از کمک آن ها برای بازاریابی و فروش بیشتر را برایتان توضیح دهیم. پس این مقاله را از دست ندهید! ما مطمئنیم با دقت کردن و عمل کردن به نکات این مقاله به فروش چند برابری خواهید رسید.

اینفلوئنسر کیست؟  چطور با اینفلوئنسر شدن پولدار شویم ! | ادوردز20

اینفلوئنسر ها چه کسانی هستند و از کی پیدایشان شد؟

می توان گفت تاریخ شروع فعالیت اینفلوئنسر ها که برای راحتی در ایران به آن ها اینفلو نیز گفته می شود با تاریخ وب مدرن یکی است. به طور کلی شبکه جهانی وب در سال 1991 شروع به کار کرد و عصر جدیدی از ارتباطات و تعاملات بی نظیر را ایجاد نمود که به نوعی می توان گفت در حال حاضر بهترین و نتیجه بخش ترین مدل بازاریابی و فروش است. این شبکه به کاربران خود این امکان را داد که در هر جای دنیا که بودند بتوانند با هم در ارتباط بوده و از خدمات و محصولات همدیگر با قیمت های مناسب تر از بازارهای سنتی استفاده کنند. با شروع این شبکه جهانی افرادی شروع به فعالیت های مختلف مانند سرگرم کردن کاربران و دنبال کننده های خود، خدمات رسانی، آموزش های فوق العاده عالی و جذاب و موارد بسیار زیادی از این دست کردند.

افرادی که در این مسیر پایدار بودند، بعد از چند سال مداومت به تعداد بالایی طرفدار و به اصطلاح فالوئر دست پیدا کردند و به شهرت رسیدند. طوری که اگر روز باشد و آن ها بگویند الان شب است، طرفدارانشان حرف آن ها را از چشمان خود بیشتر قبول دارند. در نتیجه به محض اینکه محصولی را تبلیغ کنند یا استفاده نمایند طرفدارانشان نیز دوست دارند آن محصول را داشته باشند و به سراغ خریدش خواهند رفت. به همین دلیل به آن ها اینفلوئنسر به معنی تاثیرگذار بسیار عمیق گفته می شود.

اگر بخواهیم در مورد این افراد مثالی واضح تر برای دوستانی که تازه با این واژه آشنا شده اند بزنیم، در حالت اغراق آمیز می توانیم به بیل گیتس اشاره کنیم. بیل گیتس را همه به عنوان فردی ثروتمند، باهوش و موفق می شناسیم و قبولش داریم. بنابراین اگر بگوید مثلا سهام شرکت اپل در بازار بورس در تاریخ فلان اینقدر سود می کند، طرفداران او حاضرند بدون تردید حتی خانه خود را بفروشند و سهام اپل را بخرند؛ زیرا مطمئن هستند که حرف بیل گیتس درست است. در ابعاد کوچک تر نیز به همین شکل است. اینفلوئنسر در قلب شما نفوذ کرده است و به همین دلیل بیشتر محصولاتی که تبلیغ می کنند توسط درصد زیادی از فالوئرهایشان خریداری می شوند.

اینفلوئنسر کیست؟  چطور با اینفلوئنسر شدن پولدار شویم ! | ادوردز20

آیا هر کسی می تواند اینفلوئنسر شود؟

شاید با شنیدن درآمدهای بسیار عالی اینفلوئنسر های مجازی شما نیز وسوسه شده باشید که یک اینفلوئنسر شوید. اما نمی دانید که آیا برای شما هم ممکن است یا خیر؟ خوشبختانه بسیاری از اینفلوهایی که با فعالیت مداوم و صحیح که حتما نیاز به آموزش دارد، توانسته اند به تعداد زیادی از طرفداران دست پیدا کنند در ابتدا طرفداری نداشتند. در واقع آن ها با یک تصمیم قاطعانه و تلاش بسیار به همراه مداومت بعد از چند سال فعالیت توانسته اند به این جایگاه برسند. پس برای اینفلوئنسر شدن لزوما نباید یک سلبریتی معروف مثل بازیگران یا خواننده ها باشید و می توانید از صفر شروع کنید.

حتما مطالعه کنید
مهمترین و کاربری ترین اجزای ادوردز گوگل | اجزای مهم در ادوردز گوگل | ادوردز 20

اما آنچه مهم است این است که آموزش پذیر باشید و برای آموزش روش های صحیح فعالیت در دنیای مجازی برای اینفلو شدن واقعا وقت بگذارید و تلاش کنید. می توانید افرادی را نیز که در این زمینه روی شما تاثیر بیشتری دارند به عنوان الگو انتخاب کنید تا در کنار استفاده از تکنیک ها انگیزه بیشتری برای رسیدن به موفقیت و نتیجه داشته باشید. در کنار همه این صحبت ها ذکر این نکته را بر خود واجب می دانیم که اینفلو شدن غیر ممکن نیست، اما کار آسان و یک شبه پولدار شدن هم نیست.

اینفلوئنسر کیست؟  چطور با اینفلوئنسر شدن پولدار شویم ! | ادوردز20

قدم های اولیه برای اینفلوئنسر شدن

اینفلوئنسر شدن تکنیک هایی دارد که بسیار گسترده است و واقعا نمی توان آن ها را در یک مقاله محدود به طور کامل برایتان توضیح داد. اما به عنوان قدم های اولیه و برای آشنایی با این زمینه کاری باید بگوییم پیروی از مراحل زیر در ابتدا برای هر فردی واجب است تا در مسیر اینفلوئنسر شدن قرار بگیرد:

  • شما باید ابتدا علاقه خود و این که قرار است در چه زمینه ای کار کنید را مشخص نمایید.
  • سپس باید پروفایل شبکه اجتماعی خود را به روز رسانی و بهینه کنید.
  • باید مخاطب های خود را بشناسید. مثلا اگر قرار است در زمینه شیرینی پزی یا خیاطی کار کنید، بیشتر مخاطبان شما شامل خانم ها و به خصوص خانم های جوان هستند.
  • باید به دنبال یادگیری و تهیه محتوای جذاب باشید. اگر محتوای شما بتواند فرد را سرگرم کند یا یک چیز جدیدی به او یاد دهد می توانید مطمئن باشید که به مرور زمان و دائما به تعداد طرفداران شما افزوده خواهد شد.
  • یادتان نرود در هر کاری نظم و مداومت، کلیدهای موفقیت هستند. پس باید در تولید محتوای جذاب مداومت داشته باشید و حتی اگر در ابتدا زیاد هم دیده نشدید، دلسرد نشوید و به کارتان ادامه دهید.
  • روش های افزایش تعامل با مخاطب های خودتان را یاد بگیرید و به آن ها عمل کنید.
  • کاری کنید که برندها بدانند که دوست دارید با آن ها همکاری کنید.

اینفلوئنسر کیست؟  چطور با اینفلوئنسر شدن پولدار شویم ! | ادوردز20

قبل از اینفلوئنسر شدن انواع آن ها را بشناسید!

تعداد اینفلوئنسرها در حال حاضر بسیار زیاد است. بنابراین می توان آن ها را بر اساس ویژگی های خاص و زمینه کاریشان تقسیم بندی کرد. معمولا اینفلوئنسرها بر اساس موارد زیر تقسیم بندی می شوند:

  • تعداد فالوئر
  • نوع محتوا
  • میزان نفوذ و تاثیرگذاری

در ادامه نوع فعالیت اینفلوها در هر کدام از زمینه های گفته شده را برایتان توضیح خواهیم داد.

بر اساس تعداد فالوئر

اینفلوئنسرها بر اساس تعداد فالوئر به چهار گروه مگا اینفلو، ماکرو اینفلو، میکرو اینفلو و نانو اینفلو تقسیم می شوند.

مگا اینفلوئنسرها

کلمه مگا به اعداد بالای یک میلیون تعلق می گیرد. بنابراین مگا اینفلوئنسرها دارای بیش از یک میلیون فالوئر هستند و تعدادشان هم زیاد نیست. این افراد یا از قبل در دنیای آفلاین سلبریتی بوده اند و یا سابقه فعالیتشان در دنیای مجازی بیشتر بوده است. البته این موضوع هم هست که برخی افراد با توانمندی های بالا و استفاده از تکنیک های درست توانسته اند در مدت کمتری به یک مگا اینفلوئنسر تبدیل شوند. این افراد معمولا برای انجام کارهای تبلیغاتی با برندهای بزرگ و شناخته شده کار می کنند و پول زیادی هم دریافت خواهند کرد.

اینفلوئنسر کیست؟  چطور با اینفلوئنسر شدن پولدار شویم ! | ادوردز20

ماکرواینفلوئنسرها

این افراد نیز طرفداران زیادی دارند، اما به پای دسته قبلی نمی رسند. با این حال داشتن 100000 تا یک میلیون فالوئر هم رقم کمی نیست. حتی اگر در بدترین حالت تنها 10 درصد از فالوئرهای این افراد محصولی که آن ها تبلیغ کرده اند را بخرند، رقم بسیار قابل توجهی خواهد بود. تعداد این افراد بیشتر از مگا اینفلوئنسرهاست و همکاری با آن ها نیز راحت تر می باشد. نکته مهم هزینه کمتری است که به ازای هر تبلیغ دریافت می کنند. اما باید حسابی حواستان باشد که تعداد فالوئرهای این افراد واقعی باشند. چون برخی افراد سودجو با خریدن فالوئرهای فیک ممکن است شما را فریب دهند. برای تشخیص این موضوع می توانید برای مدتی تعامل آن ها با مخاطب هایشان را زیر نظر داشته باشید.

میکرواینفلوئنسرها

این گروه معمولا بین 10 هزار تا 100 هزار فالوئر دارند. اما یادتان باشد همیشه تعداد زیاد فالوئر نشانه معروفیت نیست. گاهی زمینه فعالیت یک نفر کاملا تخصصی است و این تعداد فالوئر نیز بسیار عالی می باشد. همچنین میزان تاثیرگذاری اینفلوها اهمیت بیشتری از تعداد فالوئرهایشان دارد. در نتیجه به این افراد نیز می توان به خوبی اعتماد کرد و نتیجه مطلوبی دریافت نمود.

اینفلوئنسر کیست؟  چطور با اینفلوئنسر شدن پولدار شویم ! | ادوردز20

نانو اینفلوئنسرها

این افراد بین 1000 تا 10000 فالوئر دارند، اما می توانند برش زیادی برای همین تعداد کم داشته باشند. به علاوه هزینه تبلیغاتی که دریافت می کنند پایین است و شما می توانید با تعداد زیادی از آن ها برای فروش محصولتان و افزایش مخاطب های خود با هزینه کم همکاری داشته باشید.

حتما مطالعه کنید
وبینار چیست، چه مزایایی دارد و چگونه انجام می شود؟ | وبینار چه زمانی به کار می آید؟

بر اساس نوع محتوا

نوع محتوا طبق موضوعی که شما برای کار کردن در آن زمینه انتخاب نموده اید متفاوت است. در واقع آن موضوع به شما ایده می دهد که چه نوع محتوایی برای مخاطبانتان جذاب تر خواهد بود. فرض کنید می خواهید در زمینه موسیقی به یک اینفلوئنسر بسیار مشهور تبدیل شوید. خب موسیقی یک کار کاملا عملی است و مخاطبان شما دوست دارند یاد بگیرند که دقیقا باید چه کاری انجام دهند و یا از شنیدن آهنگ های شما لذت ببرند. بنا بر این اگر برای این موضوع محتوای متنی منتشر کنید حالا حالاها به نتیجه نخواهید رسید. پس به این موضوع دقت کافی داشته باشید. محتواها معمولا شامل محتواهای ویدیویی، متنی، پادکست ها و وبلاگ نویسی می باشند که باز هم تاکید می کنیم انتخاب نوع آن به زمینه فعالیت شما بستگی دارد.

اینفلوئنسر کیست؟  چطور با اینفلوئنسر شدن پولدار شویم ! | ادوردز20

بر اساس میزان نفوذ و تاثیرگذاری

اینفلوئنسرها بر اساس میزان تاثیرگذاریشان به دو دسته بزرگ سلبریتی ها و KOL ها تقسیم می شوند که هر کدام از آن ها شامل زیرگروه های زیادی خواهند شد. سلبریتی ها که تکلیفشان معلوم است و کاملا می دانید از چه کسانی صحبت می کنیم. پس به توضیح گروه دوم می پردازیم. KOL مخفف Key Opinion Leader و به معنی رهبران یک حوزه کاری مشخص می باشد. مثلا فردی در زمینه آشپزی در حال فعالیت است و از اینفلوها محسوب می شود. اگر این فرد به نوعی به دلیل محتواهای عالی، تعامل زیاد، انرژی مثبت بالا و غیره بتواند تاثیر بیشتری نسبت به رقیبان خود بر مخاطب داشته باشد، قطعا تعداد فالوئرهای بیشتری دارد و میزان نفوذ و تاثیرگذاری اش نیز بیشتر است.

اهمیت همکاری با اینفلوئنسرها به عنوان اینفلوئنسرمارکتینگ

چه خوشتان بیاید و چه خوشتان نیاید در حال حاضر اینفلوئنسرها به غول های بسیار تاثیرگذار تبلیغاتی در دنیای مجازی تبدیل شده اند. بنا بر این همکاری با آن ها برای دیده شدن بیشتر و افزایش فروش اجتناب ناپذیر است. از طرفی ریسک آن بسیار پایین است و شما می توانید مطمئن باشید که با هزینه کردن برای اینفلوها می توانید به نتایج بسیار عالی برای فروش محصولاتتان یا خدماتتان، آن هم در یک مدت کوتاه دست پیدا کنید. پس نباید نسبت به روش بسیار موثر بازاریابی از طریق اینفلوها بی توجه باشید.

دلایل نیاز به همکاری شرکت ها با اینفلوئنسرها

برای اینکه بیشتر به اهمیت این نوع تبلیغات و کمک گرفتن از اینفلوئنسرها برای فروش بالاتر پی ببرید، در زیر مهم ترین دلایل این امر را برایتان توضیح خواهیم داد.

رسیدن به نتیجه در زمان کوتاه تر

اینفلوئنسرها تعداد زیادی دنبال کننده دارند، به این معنی که همکاری با آن ها و تبلیغ محصول شما آن هم فقط یک بار از طریق یک اینفلوئنسر باعث می شود محصول شما توسط هزاران نفری که به فرد تبلیغ کننده اعتماد دارند دیده شود. این امر نه تنها میزان فروش شما را به طور چشمگیری افزایش می دهد، بلکه باعث می شود شما دیده شوید و اعتبار برندتان بسیار بیشتر از قبل خواهد شد. ضمن اینکه تبلیغ از طریق اینفلوها مانند برخی از تبلیغات دیربازده نیست و حتی از همان ساعت به بعد می توانید نتیجه شگفت انگیز این نوع بازاریابی را ببینید.

اینفلوئنسر کیست؟  چطور با اینفلوئنسر شدن پولدار شویم ! | ادوردز20

اصالت

بسیاری از شرکت ها با تبلیغ بیش از حد محصولات خود با روش های سنتی و دارای بازدهی کم اصالت خود را زیر سوال برده اند. به زبان خودمانی تر بخواهیم بگوییم، آنقدر سمج شده اند که دیگر هر طور تبلیغی هم بکنند و هر چقدر هم هزینه نمایند، مردم زیاد به آن ها اعتماد نمی کنند و پولشان را در جوی ریخته اند. اما این افراد می توانند از طریق همکاری با اینفلوها دوباره اصالت از دست رفته خودشان را به دست آورند. در این زمینه به خصوص میکرو اینفلوئنسرها که قبلا برایتان در موردشان صحبت کردیم می توانند تا حد زیادی اعتبار محصول شما یا خدماتتان را افزایش دهند.

معمولا مردم حرف کسانی که از خودشان هستند و در بینشان محبوب می باشند را بیشتر از یک مدل تبلیغاتی قبول دارند. مثلا ممکن است اگر بهترین تبلیغ برای یک نوع چای ساخته شود، باز هم شما چای خود را تغییر ندهید و بی تفاوت از کنار آن رد شوید. اما اگر همان چای را عموی شما یا یکی از بازیگرانی که دوستش دارید، تبلیغ کند حتما آن را امتحان خواهید کرد. چه بسا ممکن است به یک مشتری وفادار تبدیل شده و برای همیشه چای خانه تان را تغییر دهید. جالب است بدانید با این که فالوئرها همگی می دانند که اینفلوئنسر برای تبلیغ یک محصول هزینه دریافت کرده است، اما باز هم حرفشان را بیشتر از تبلیغات تلویزیونی یا سایر روش های تبلیغاتی قبول دارند.

افزایش سرعت بازدهی

بازدهی سایر روش های تبلیغاتی که هزینه زیادی هم برای شما ایجاد می کنند، بسیار کند هستند. اگر مدتی است به این نتیجه رسیده اید در کنار هزینه زیادی که می کنید تبلیغات شما تاثیر چندانی در میزان فروش محصول یا خدماتتان نداشته است، وقتش رسیده که شیوه تبلیغاتی خود را تغییر دهید و اصطلاحا خودتان را با زمانه آپدیت کنید. با این که شما نمی توانید به طور دقیق مشخص کنید از همکاری با هر کدام از اینفلوها چقدر نتیجه خواهید گرفت، اما مطمئن باشید اگر بخشی از هزینه های بازاریابی ماهیانه شرکت را به این کار اختصاص دهید و نتیجه آن را ببینید، پشیمان نخواهید شد. وقتی با یک روش نتیجه نگرفته اید، دلیلی ندارد دوباره پول بی زبان را با همان روش قبلی به هدر دهید. بهتر است روش های جدید و پربازده را حتما امتحان کنید.

حتما مطالعه کنید
ریمارکتینگ | بازاریابی مجدد مشتریان در گوگل ادز |ادوردز 20

اینفلوئنسر کیست؟  چطور با اینفلوئنسر شدن پولدار شویم ! | ادوردز20

تبلیغات سنتی در دنیای مجازی جوابگو نیستند.

بسته به آنچه شرکت شما می فروشد یا انجام می دهد، ممکن است نتوانید از روش های بازاریابی سنتی در شبکه های اجتماعی استفاده کنید. به عنوان مثال، فیس بوک درمورد برخی محصولات مانند الکل و تنباکو قوانینی دارد و این مواد قابل تبلیغات به روش های دیگر در فضای مجازی نیستند. اما اینفلوئنسرها می توانند این کار را برایتان انجام دهند.

خوب چگونه اینفلوئنسرمارکتینگ را شروع کنم؟

درست است که در قسمت قبلی حسابی در مورد خوبی کار با اینفلوئنسرها صحبت کردیم. اما هر کاری باید طبق قواعدی انجام شود تا نتیجه بخش و مفید باشد. در مورد این که چگونه اینفلوئنسر مارکتینگ را انجام دهیم نیز باید به موارد زیر توجه داشته باشید.

انتخاب اینفلوئنسر مناسب

درست است که تبلیغات محصول یا خدمات از طریق اینفلوها می تواند به طرز اعجاب آوری میزان فروش و سود ما را افزایش دهد، اما نمی توان برای هر محصول و خدماتی از هر اینفلویی استفاده کرد. فرض کنید خود شما فالوئر یک اینفلو در زمینه آشپزی هستید و خیلی هم آن شخص را قبول دارید. بعد ناگهان یک روز در یکی از پست های او می بینید که در مورد لپ تاپ های هوشمند با کارایی بالا پست گذاشته و آن را تبلیغ کرده است. با این که باز هم تاثیر خودش را دارد اما پیش خودتان فکر نمی کنید که بهتر است خرید لپ تاپ را با مشورت یک متخصص در این زمینه تهیه کنید تا پول خود را هدر ندهید؟ پس زمانی که می خواهید برای کار خود تبلیغات اینفلوئنسری انجام دهید، ابتدا باید اینفلوهایی که در زمینه کاری شما فعالیت دارند را بشناسید. مثلا اگر محصولات آرایشی می فروشید، اینفلوهای مد و زیبایی بهترین گزینه برای تبلیغ محصولات شما خواهند بود.

اینفلوئنسر کیست؟  چطور با اینفلوئنسر شدن پولدار شویم ! | ادوردز20

از بازار هدف مطمئن شوید.

شما باید مطمئن شوید مخاطبان اینفلویی که شما همکاری با او را انتخاب می کنید مخاطبانی هستند که بازار هدف شما را تشکیل می دهند. این کار باعث می شود تبلیغ محصول یا خدمات شما از طریق اینفلوئنسر مورد نظر، بازده بسیار زیادی داشته باشد. گاهی خود اینفلوئنسر تاثیر و نفوذ زیادی دارد اما محصولی که تبلیغ می کند اصلا به درد مخاطبانش نمی خورد. مثلا فرض کنید محصول شما لوازم مربوط به کودک و انواع اسباب بازی باشد. قطعا اگر مخاطبان اینفلوئنسر شما خانواده ها و پدر و مادرها باشند بازده فروش محصولتان بسیار بیشتر از زمانی خواهد بود که مخاطبان اینفلوی مورد نظر قشر دانشجو یا نوجوانانی باشند که قرار است چند سال بعد پدر و مادر شوند! دقت به این نکات باعث می شود شما از هزینه ای که برای این نوع تبلیغات می پردازید بیشترین نتیجه را بگیرید.

انتظاراتتان را با اینفلوئنسر مورد نظر در میان بگذارید.

بعد از این که مشخص کردید دقیقا با چه افرادی می خواهید در این زمینه همکاری داشته باشید باید با آن ها ارتباط بگیرید و درخواست تبلیغ نمایید. زمانی که پاسختان را دادند باید به صورت قاطعانه اما کاملا با احترام انتظارات خود از همکاری با او را مطرح کنید. او نیز باید انتظارات خود را از نظر هزینه مطرح نماید. در کل باید برای انجام یک تبلیغ عالی و پربازده به توافق برسید و هر دو طرف راضی باشید. همچنین می توانید برای کاهش هزینه تبلیغات به خصوص برای میکرو اینفلوها و نانو اینفلوها از این روش استفاده کنید که برخی محصولات یا خدمات شرکت خود را به صورت رایگان در اختیار آن فرد قرار دهید و او به جای پرداخت هزینه برای شما تبلیغ کند. این روش به سود هر دو طرف خواهد بود. البته این موضوع تا حد زیادی به نوع محصول و خدمات شما بستگی دارد. اما در صورتی که اینفلوئنسر درستی را انتخاب کرده باشید قطعا خودش هم به محصولات شما نیاز دارد و از این پیشنهاد استقبال می کند.

اینفلوئنسر کیست؟  چطور با اینفلوئنسر شدن پولدار شویم ! | ادوردز20

جمع بندی

اینفلوئنسرها در حال حاضر به اوج محبوبیت و فعالیت خود در فضای مجازی رسیده اند و هر روز نیز به فعالیت ها و تعدادشان افزوده می شود. بنا بر این شما نیز یا باید خودتان دست به کار شوید و به یک اینفلو تبدیل گردید و یا برای رونق کسب و کارتان با اینفلوهای مرتبط با شغلتان همکاری داشته باشید و از این روش بسیار پربازده غافل نشوید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا