مقالات مربوط به دیجیتال مارکتینگ

راهنمای کسب درآمد از یوتیوب، چگونه با یوتیوب پول پارو کنیم؟

زمان مطالعه: 12 دقیقه

راهنمای کسب درآمد از یوتیوب، چگونه با یوتیوب پول پارو کنیم؟

راهنمای کسب درآمد از یوتیوب، چگونه با یوتیوب پول پارو کنیم؟ همان طور که می دانید در چند سال اخیر یکی از پردرآمدترین مشاغل، فعالیت در فضاهای مجازی دوست داشتنی مثل اینستاگرام و یوتیوب است. مخاطبان این شبکه های اجتماعی بسیار زیاد هستند؛ زیرا از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در این شبکه ها پیدا می شود و با هر سلیقه ای هماهنگ است. در مورد یوتیوب شاید تاکنون تنها یکی از طرفداران پر و پا قرصش بودید و روزانه چند ساعت خود را با یوتیوب گذرانده اید اما چیزی در مورد درآمدهای کلان و فوق العاده یوتیوب به گوشتان نخورده باشد که ما در ادامه قصد داریم راه و روش کسب درآمد در این فضا را برای شما بارگو کنیم پس برای اینکه از قافله عقب نمانید حتماً این مقاله را بخوانید و همراه ما باشید.

راهنمای کسب درآمد از یوتیوب، چگونه با یوتیوب پول پارو کنیم؟

شاید هم دنبال کننده افراد معروف در یوتیوب هستید و می دانید برخی از آن ها به صورت ماهیانه میلیون ها دلار به جیب می زنند و درآمد یک ماهشان چندین برابر درآمد یک سال ماست؛ اما افسوس خوردن کاری را درست نمی کند و شما را به نتیجه نمی رساند. بهتر است تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید تا شما هم برای کسب درآمد از یوتیوب ایده بگیرید. کسی چه می داند! شاید سال آینده هر کسی این مقاله را بخواند یاد معروفیت شما در یوتیوب بیفتد.

ارزش فعالیت در یوتیوب برای ایرانی ها

یوتیوب در حال حاضر گسترده ترین شبکه اجتماعی در جهان است و یوتیوبر یکی از مشاغل پردرآمد در همه کشورها محسوب می شود؛ اما به دلیل اینکه درآمد حاصل از فعالیت در یوتیوب به دلار محاسبه و پرداخت خواهد شد، برای ایرانی هایی که یوتیوبر هستند ارزش چند برابری دارد. در واقع شاید افراد در خارج از ایران مانند سایت آپارات مجبور باشند 3 الی 4 سال فعالیت مداوم داشته باشند تا به درآمد مطلوبی از یوتیوب برسند اما برای ایرانی ها همان در آمد 200 الی 300 دلار هم معادل 6000000 تومان است که از حقوق بسیاری از کارها که باید روزانه حداقل 12 ساعت برایش تلاش کنید بیشتر است. پس واقعا ارزشش را دارد و نباید نسبت به این فرصت طلایی بی توجه بود.

راهنمای کسب درآمد از یوتیوب، چگونه با یوتیوب پول پارو کنیم؟

درآمدهای باورنکردنی از یوتیوب

خوشبختانه فضای یوتیوب طوری است که شما هر هنر و فعالیتی که داشته باشید می توانید در آن تولید محتوا کنید و بعد از مدتی به کسب درآمد برسید. البته مانند هر شغل حرفه ای دیگر یوتیوبر شدن هم کار آسانی نیست و نیاز به آموزش دیدن و تمرین کردن و مداومت دارد. جالب است بدانید بسیاری از این آموزش ها به صورت فیلم های آموزشی رایگان در خود یوتیوب برای شما ساخته شده و وجود دارند که با یک سرچ ساده به همه آن ها دسترسی خواهید داشت.

تعداد افرادی که به درآمدهای بالا از یوتیوب رسیده اند بسیار زیاد است؛ اما مانند هر شغل دیگری، درآمد برخی یوتیوبرها برق از سر شما می پراند؛ مثلا ولاد و نیکیتا دو بچه 7 و 5 ساله و برادر هستند که طبق آمار یوتیوب سالیانه 37 میلیون دلار درآمد از یوتیوب دارند. از جمله یوتیوبرهای معروف ایرانی می توان به آریا کئوکسر اشاره کرد که در حال حاضر در ترکیه فعالیت می کند و درآمد ماهیانه بیش از 50 میلیون دلار دارد. علی بروکس نیز یکی از ایرانیانی است که درآمد بالای 22 میلیون دلار داشته و 22 سال بیشتر ندارد. وی فعالیت خود را از سال 2018 شروع کرده است.

برای کسب درآمد از یوتیوب اول آن را بشناسید!

حتماً نام یوتیوب به گوش همه شما خورده است و حتی بسیاری از شما ساعت ها وقت خود را صرف تماشای ویدیوهای جدید در این شبکه اجتماعی می کنید؛ اما برای اینکه بتوانید از یوتیوب کسب درآمد کنید باید نگاه عمیق تری داشته باشید. یوتیوب سایتی تصویری است که فعالیت خود را از سال 2005 آغاز کرده است و هدفش برقراری ایجاد فضایی سرگرم کننده و آموزش دهنده در همه زمینه ها در سرتاسر دنیا بوده است که الحق توانسته در این 7 سال به هدفش برسد و هیچ کس باورش نمی شد که روزی یوتیوب تا این حد پیشرفت کند و طرفدار داشته باشد.

البته خود ایده پرداز یوتیوب قطعاً به موفقیت آن ایمان داشته است. در حال حاضر اکثر مواردی را که در گوگل سرچ می کنید اگر بخواهید ویدیوی آموزشی آن مطلب را ببینید فیلمی در یوتیوب برای شما بالا می آید. در واقع می توان گفت یک مرجع ویدیویی واقعاً کامل است که هر روز نیز بر محتواهای عالی آن افزوده می شود. خوبی یوتیوب هم این است که به دلیل قانون کپی رایتی که دارد افراد تولید کننده محتوا نمی توانند از یکدیگر سوء استفاده کنند و تنها کسانی در آن موفق می شوند که واقعا تلاش کرده و محتوایی متفاوت بارگذاری کنند. جالب است بدانید که در حال حاضر یوتیوب در دنیا بیش از یک میلیارد کاربر دارد و هر دقیقه 500 ویدیو در آن آپلود می شود؛ بنا بر این حتی از نظر تاجران بزرگ یک محیط فوق العاده برای بازاریابی و کسب درآمد محسوب می شود.

حتما مطالعه کنید
راهنمای کامل تبلیغات | معرفی تمامی روش های تبلیغات | بهترین روش تبلیغات| ادوردز 20

شما هر موضوعی را که انتخاب کنید می توانید به صورت حرفه ای در مورد آن محتوا تولید کرده و طبق قوانین یوتیوب در کانال خودتان بارگذاری کنید. این موضوعات بسیار متنوع هستند. مهم این است که شما موضوعی را انتخاب نمایید که واقعا به آن علاقه دارید یا در آن مهارت دارید و می توانید ساعت ها برای آن وقت بگذارید؛ مثلا اگر به شیرینی پزی علاقه دارید می توانید با یک گوشی متوسط زمانی که در حال پخت شیرینی هستید همه مراحل را ضبط کرده و بعد از ادیت فیلم با نرم افزارهای موجود آن را آپلود کنید تا افرادی نیز که مانند شما به شیرینی پزی علاقه دارند از تجربه شما استفاده کنند. برای موضوعات دیگر نیز به همین صورت است.

راهنمای کسب درآمد از یوتیوب، چگونه با یوتیوب پول پارو کنیم؟

سقف درآمدم از یوتیوب چقدر است؟

این سوال از اون سوالاتی است که از جوابش غرق در شادی می شوید. درآمد در یوتیوب سقف ندارد و هر چقدر هم درآمدتان بالا برود باز هم می تواند بیشتر شود. یوتیوب مثل برخی از شرکت ها نیست که هرچقدر هم برایشان زحمت بکشید آخر ماه همان حقوق ثابت را آن هم با کلی منت به حسابتان واریز کند. ملاک اصلی یوتیوب برای دادن درآمد به شما، تولید یک محتوای باکیفیت است. دقت کنید گفتیم تولید یک محتوای باکیفیت! علت تاکید ما در این جا این است که بسیاری از افراد تنها بازنشرکننده هستند؛ یعنی فیلم ها و محتواهایی که دیگران درست کرده اند را در کانال خود منتشر می کنند.

شاید از این طریق بتوانند فالوئرهای زیادی جذب کنند یا اصطلاحا ویوی زیادی بخورند یعنی کلیپ هایشان زیاد دیده شود، اما یوتیوب مانند اینستاگرام نیست. در اینستاگرام بسیاری از پیج ها به صورت فیک فعالیت می کنند و پیج اصلی آن سلبریتی یا فرد مشهور در اینستا نیستند. با این حال درآمد خوبی دارند؛ اما خبر بد این است که یوتیوب در مورد قانون کپی رایت بسیار بسیار سخت گیر است و حتی یک سنت هم به بازنشرکننده ها پرداخت نمی کند. پس حواستان باشد فکر راه های میان بر را کلا از سرتان بیرون کنید. با این حال می توانید از تجربه افراد دیگر استفاده کنید. حتما می پرسید چطوری؟ بسیاری از یوتیوبرها تجربه های کسب درآمد خودشان را برای فالوئرهایشان به اشتراک می گذارند و شما می توانید آن ها را تماشا کنید.

چطور از یوتیوب کسب درآمد کنم؟

خب حتما تا الان کلی هیجانی شدید که با توجه به همه این مزایایی که گفتیم چه طور می توان از یوتیوب درآمد داشته باشید. همین اول به شما بگوییم که اگر تصمیم به کسب درآمد از یوتیوب گرفته اید باید کفش های آهنین بپوشید و کمرتان را سفت ببندید! چون یوتیوب درآمد خیلی خیلی خوبی به شما می دهد اما راه یک شبه پولدار شدن نیست. درآمد از یوتیوب از یک ایده بسیار جالب نشأت می گیرد.

خب یوتیوب یک سایت ویدیویی است که برای بزرگ شدن و فعال ماندنش روزانه نیاز به هزاران ویدیو دارد. اگر بخواهد برای این کار نیرو استخدام کند باید هزینه های بسیار زیادی را بپردازد. به علاوه ایده هایی که در سر میلیون ها یوتیوبر هست در سر تعداد محدودی از نیروهای تولید محتوا نخواهد بود. به همین دلیل تصمیم گرفت بخشی از درآمد خود را با افراد بااستعداد و علاقه مند که می توانند برایش تولید محتوا انجام دهند به اشتراک بگذارد. با این کار هم خودش سود بزرگی کرده است و هم درآمد خوبی برای افراد بااستعداد و علاقه مند در سرتاسر جهان ایجاد نموده است که کمتر کمپانی قادر به انجام چنین کار بزرگی است.

راهنمای کسب درآمد از یوتیوب، چگونه با یوتیوب پول پارو کنیم؟

قوانین یوتیوب برای کسب درآمد

شما در بازار سنتی در هر جایی که بخواهید مشغول به کار شوید باید در یک یا چند جلسه مصاحبه شرکت کنید. در این مصاحبه ها نیز باید حداقل شرایطی را داشته باشید تا بتوانید شغل مورد نظرتان را به دست آورید؛ مثلا اگر بخواهید به عنوان معلم ریاضیات دوره متوسطه استخدام شوید حداقل باید لیسانسی مرتبط داشته باشید. در مورد یوتیوب هم برای اینکه هرج و مرج نشود و هر کسی از راه می رسد نخواهد بی دلیل با محتواهای بی کیفیت درآمدی کسب کند و از طرفی یوتیوب باید مطمئن باشد که فرد واقعا تصمیم به فعالیت در یوتیوب گرفته و مهمان یکی دو روزه نیست؛ قوانینی را قرار داده تا بتواند یوتیوبر را به خوبی محک بزند. مثلا این که شما تا زمانی که حداقل 1000 سابسکرایبر یا عضو و 4000 ساعت تماشای ویدیو نداشته باشید، نمی توانید پنل درآمدزایی از کانال یوتیوب خود را فعال کنید. البته منظور از 4000 ویدیو این نیست که 4000 نفر باید ویدیوهای شما را ببینند. منظور جمع تماشای ویدیوهاست؛ مثلا شما یک ویدیوی نیم ساعته تهیه می کنید. یک نفر فقط ده دقیقه از آن را تماشا می کند و دیگری 20 دقیقه را تماشا خواهد کرد. در آخر همه این دقایق در کلیپ های مختلف با هم جمع می شوند که باید برابر یا بیشتر از 4000 ساعت یعنی 240000 دقیقه باشد.

حتما مطالعه کنید
نکاتی که باعث عملکرد بهتر سئو داخلی سایت شما میشه و رتبه سایت بالا میره| ادوردز 20

بعد از این که شما به این رقم ها در کانال خودتان دست پیدا کردید باید فرم مربوط به درآمدزایی که شامل اطلاعات حساب بانکی و اطلاعات شخصی است را وارد کنید تا یوتیوب بعد از بررسی ویدیوهای شما به شما اطلاع دهد که پذیرفته شده اید یا خیر؟ معمولا اگر بر اساس تکنیک های موجود و درست عمل کنید تایید خواهید شد. البته این را هم بگوییم که به دلیل تحریم دولت ایران از سمت آمریکا شما نمی توانید اطلاعات حساب ایرانی وارد کنید. اگر اقوامی در خارج از کشور داشته باشید می توانید با آن ها هماهنگ نمایید. برخی از شرکت ها نیز درصدی از درآمد شما را مثلا 10 درصد برداشته و این کار را برایتان انجام می دهند.

راهنمای کسب درآمد از یوتیوب، چگونه با یوتیوب پول پارو کنیم؟

روش های کسب درآمد از یوتیوب

شما با روش های مختلفی می توانید از یوتیوب کسب درآمد نمایید. موضوعی که انتخاب می کنید خیلی مهم است و همت و پشتکاری که باید در این مسیر خرج کنید. در ادامه برایتان توضیح می دهیم که با چه روش هایی می توانید با یوتیوب پولدار شوید.

درآمد حاصل از تبلیغات در یوتیوب

درآمد از تبلیغات در یوتیوب متداول ترین روش کسب درآمد است که اگر همان شرایط اولیه یعنی 4000 ساعت بازدید و 1000 فالوور را هم داشته باشید درآمدتان شروع می شود. در این روش یوتیوب خودش به عنوان یک سازمان اصلی از شرکت ها و کارخانه های مختلف روزانه تعداد زیادی تبلیغ می گیرد و هر کدام از آن ها را روی محتواهایی که یوتیوبرها آپلود می کنند به نمایش می گذارد. سپس بخشی از درآمد ناشی از تبلیغ را برای خودش برداشته و درصدی از آن را به یوتیوبر می دهد؛ اما میزان آن ثابت نیست و به محتوای شما بستگی دارد. هرچه کانال شما تخصصی تر باشد پورسانت تبلیغات نشان داده شده به دلیل ارزش بالاتری که دارند هم بیشتر خواهد شد.

آنچه از شواهد در یوتیوب بر می آید این است که با توجه به سهم 45 درصدی شما از هزینه هر تبلیغ ارزش تبلیغی هر ویدیو برای هر 1000 بازدید تبلیغ بین 2 الی 8 دلار متغیر است. همچنین توجه داشته باشید بازدیدی برای شما به عنوان بازدید درآمدزا محسوب می شود که حداقل 20 ثانیه آن توسط مخاطب دیده شود. در غیر این صورت رقمی برای شما محسوب نمی شود.

راهنمای کسب درآمد از یوتیوب، چگونه با یوتیوب پول پارو کنیم؟

فروش محصول خودتان

روش دیگر کسب درآمد از یوتیوب فروش محصول است که در شبکه اجتماعی اینستاگرام نیز بسیار رواج دارد. اگر محصولی برای فروش دارید، مثلا خودتان گیره های تزئینی برای مو درست می کنید یا هر هنر دیگری که دارید و محصولی از آن تولید می شود را می توانید با داشتن یک قفسه کالا در یوتیوب محصولتان را به تعداد زیادی از مخاطبان نشان داده و آن ها را به فروش برسانید. برای این کار کافی است یک لندینگ پیج بسازید و قفسه کالای یوتیوب پارتنر را از بخش monetization فعال نمایید. سپس در ویدیوهایی که تهیه می کنید محصولات خودتان را تبلیغ کنید تا علاقه مندان به آن محصول به سمت سبد خرید آن کالا هدایت شوند.

گرفتن حق عضویت از سابسکرایب ها

البته این روش به مبتدی ها پیشنهاد نمی شود؛ زیرا باید کانال شما آن قدر تخصصی و پر محتوا باشد که مخاطب بپذیرد ارزشش را دارد که ماهیانه برای استفاده از کانال شما مبلغی را پرداخت کند. یوتیوب به شما این امکان را می دهد که در ازای ارائه ی برخی خدمات و مزایای خاص از سابسکرایب های خود پول دریافت کنید؛ مثلا برخی یوتیوبرها ویدیوهای مربوط به پشت صحنه و زندگی شخصیشان را تنها در اختیار فالوئرهایی قرار می دهند که در ازای آن ها پول پرداخت می کنند. ساخت ایموجی، استیکر و مواردی از این دست نیز جزء خدماتی است که باید برایش پول پرداخت شود. البته در این زمینه باید خلاق هم باشید. این هایی که ما گفتیم تنها مثال هایی کوچک بود. ممکن است شما ایده های جالب تری داشته باشید که افراد دوست داشته باشند برای آن پول پرداخت کنند. هیچ محدودیتی در این زمینه ندارید و حسابی می توانید استعدادهایتان را به نمایش بگذارید. ممکن است که این سوال برایتان پیش بیاید که آیا تمام حق عضویت به شما می رسد یا مانند تبلیغات باید با یوتیوب شریک شوید؟ خب قطعا چون شما در حال استفاده از فضای یوتیوب برای کسب این درآمد هستید باید مبلغی را به یوتیوب پرداخت کنید. اگر از این روش کسب درآمد استفاده نمایید یوتیوب برای هر حق عضویت 30 درصد از آن مبلغ را بر می دارد و 70 درصد را به حساب شما واریز می کند.

حتما مطالعه کنید
21 نکته و ابزار ضروری برای اجرای تبلیغات بین المللی گوگل ADS | ادوردز 20

راهنمای کسب درآمد از یوتیوب، چگونه با یوتیوب پول پارو کنیم؟

استفاده از سوپرچت و سوپراستیکر

استفاده از سوپرچت یا سوپر استیکر روش دیگری برای کسب درآمد از یوتیوب است که شاید کمتر به گوشتان خورده باشد. این روش برای کسانی مناسب است که مانند اینستاگرام دائما در یوتیوب پخش زنده دارند و در لایو استریم یوتیوب فعال هستند. در این روش فالوئرها مبلغی را به شما پرداخت می کنند تا چتشان با رنگ خاص و تا مدت زمان مشخصی بالای صفحه پین شود. مبلغی که پرداخت می کنند می تواند از 1 دلار تا 500 دلار متفاوت باشد و هر کس پول بیشتری پرداخت کند مدت بیشتری بالا می ماند.

فعال کردن سوپر چت نیز از همان قسمت monetization در یوتیوب استودیو انجام می شود. در این شیوه نیز سهم یوتیوب از هر پرداخت 30 درصد خواهد بود.

راهنمای کسب درآمد از یوتیوب، چگونه با یوتیوب پول پارو کنیم؟

کسب درآمد از یوتیوب پریمیوم

یوتیوب پریمیوم همان نسخه پولی یوتیوب است. در این حالت کاربران می توانند بدون این که تبلیغی برایشان پخش شود ویدیوهای خود را تماشا کنند؛ اما باید به صورت ماهیانه 12 دلار بپردازند. به همین دلیل شما نمی توانید در نسخه پریمیوم از طریق تبلیغات کسب درآمد کنید؛ اما نگران نباشید یوتیوب فکر همه جا را کرده است. به دلیل اینکه تمامی ویدیوهای شما در پریمیوم هم نشان داده می شود، یوتیوب به ازای تعداد بازدیدها و دانلودهای فیلم های شما در نسخه پریمیوم 55 درصد از حق عضویت ماهیانه برای آن فیلم خاص را به شما اختصاص می دهد.

تعرفه های یوتیوب بر چه اساسی مشخص می شود؟

رقم ثابتی برای تعرفه های یوتیوب وجود ندارد و یک چیز کاملا نسبی است. همان طور که قبلا هم اشاره کردیم می تواند به صورت متوسط بین 2 تا 8 دلار متغیر باشد؛ اما حتما این سوال برایتان پیش می آید که چه طور این مقدار محاسبه می شود و چرا اینقدر تفاوت وجود دارد؟ درآمد شما از تبلیغات در یوتیوب به عوامل مختلفی مانند میزان محبوبیت کانال شما، میزان تخصصی بودن ویدیوهای شما، تعداد تبلیغاتی که یوتیوب تصمیم می گیرد روی ویدیوهای شما به نمایش بگذارد و دیده شدن یا نشدن تبلیغات توسط مخاطبان بستگی دارد. به علاوه موارد زیر نیز تاثیر مستقیمی بر درآمد شما از یوتیوب خواهند داشت:

اسپانسر یا تبلیغ دهنده چه کسی است؟

دادن تبلیغ به یوتیوب از طریق مزایده صورت می گیرد و برای یک تبلیغ مشخص هر شرکتی که پول بیشتری به ازای 1000 بازدید بپردازد یوتیوب آن شرکت را در اولویت قرار می دهد. اگر تبلیغی که یوتیوب روی ویدیوی شما قرار می دهد از کسی گرفته شود که به ازای 1000 بازدید 100 دلار پرداخته نسبت به تبلیغی که به ازای 1000 بازدیدش 10 دلار پرداخت شده مسلما پول بیشتری به شما خواهد رسید. معمولا تبلیغ های گران تر که شرکت ها حاضرند پول بیشتری بابتشان بپردازند تخصصی تر هستند و مخاطبان خاصی دارند؛ مثلا فرض کنید ویدیوهای شما در مورد زیبایی است و تبلیغاتی که روی ویدیوی شما پخش می شود مربوط به شرکت های سازنده دستگاه های مختلف زیبایی مثل لیزر باشد. در این صورت مسلما پول بیشتری به یوتیوب پرداخت می شود تا تبلیغاتشان روی ویدیوهای مشخص پخش شود. در واقع آن ها دوست ندارند تبلیغشان را همه ببینند. بلکه برایشان این مهم است که بازار هدفشان با محصولات آشنا شوند.

راهنمای کسب درآمد از یوتیوب، چگونه با یوتیوب پول پارو کنیم؟

مخاطب ویدیو از کدام کشور است؟

با توجه به آی پی ورودی به یوتیوب، خود یوتیوب تبلیغ های مربوط به همان کشور را پخش می کند؛ بنا بر این هر چه کشور مخاطب ثروتمندتر باشد، تبلیغات گران تری روی ویدیوی شما پخش می شوند و پول بیشتری به شما می رسد. توجه داشته باشید که در ایران افراد با فیلتر شکن وارد می شوند و نباید هر بار از یک آی پی متفاوت استفاده کنند. در غیر این صورت یوتیوب آن ها را به عنوان ربات شناسایی کرده و باز هم از بازدیدشان پولی به شما تعلق نمی گیرد.

زمانی که در آن قرار دارید نیز بسیار مهم است!

قیمت تبلیغات و تعداد آن ها در مناسبت های خاص مثل کریسمس بسیار بالاتر از روزهای عادی است؛ زیرا در این روزها میزان خرید چند برابر می شود و شرکت ها حاضرند برای برنده شدن در مزایده یوتیوب، پول های زیادی پرداخت کنند. به همین دلیل همیشه درآمد یوتیوبرها در نزدیکی سال نوی میلادی افزایش زیادی دارد و بعد دوباره کمی فروکش می کند. همچنین در تاریخ حراج های آخر فصل شرکت ها می خواهند هر طور شده به تعداد افراد بیشتری اخبار جشنواره ها و تخفیفات ویژه فصلی شان را برسانند.

راهنمای کسب درآمد از یوتیوب، چگونه با یوتیوب پول پارو کنیم؟

جمع بندی

همان طور که ملاحظه کردید یوتیوب یک فرصت طلایی است که همه افراد در هر سن و تخصصی که باشند می توانند از طریق آن کسب درآمد کنند؛ اما آنچه در یوتیوب شما را به موفقیت حتمی می رساند داشتن مداومت، تکنیک، آموزش دیدن و صبوری است. امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات لازم برای قدم گذاشتن در این مسیر پر هیجان را به شما بدهیم.

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا