مقالات مربوط به دیجیتال مارکتینگ

با بهترین روش ها و استراتژی قیمت گذاری آشنا شوید و بازاریاب حرفه ای باشید| ادوردز20

با بهترین روش ها و استراتژی قیمت گذاری آشنا شوید

زمان مطالعه: 7 دقیقه

چند استراتژی همیشه سبز برای قیمت گذاری (Pricing)

با بهترین روش ها و استراتژی قیمت گذاری آشنا شوید. شاید یکی از سخت ترین کار هایی که به عهده ما گذاشته میشه ، قیمت گذاری باشه. تو نگاه اول ، یه کار سادست ؛ اما اگه به عمق اون بریم ، قطعا متوجه سختی ها و پیچیدگی های اون می شیم.

هیچ ترفندی هم برای رهایی از اون وجود نداره ، چرا که محصولات ما در نهایت باید قیمت ‌گذاری بشن.اون هم توی این شرایط تورمی کشور که مدام نرخ ها تغییر میکند.

تو این شرایط ، مسلما سوالی که ذهن ما رو به خودش درگیر می کنه ، اینه که چطور می تونیم قیمت گذاری رو به بهترین شکل ممکن انجام بدیم؟

تنها کاری که شما باید انجام بدین ، انجام مراحل پایینه :

• بررسی وضعیت مردم ، رقبا و بازار

• تعیین هزینه های مورد نیاز

• تصمیم گیری

درسته که در ظاهر راحت به نظر می رسن ، اما اگه همین مراحل ، به درستی انجام نشن ، می تونن به خودی خود برای شما سخت و دشوار باشن.

برای رسیدن به ایده آل های خودتون تو این راه ، فقط باید یکم وقت بذارید و از تلاش دست نکشید.‌ اما نیازی به نگرانی نیست ، چرا که تو این محتوا ، ما چند مورد از تکنیک های قیمت گذاری رو برای شما قرار دادیم. امیدواریم که لذت ببرین.

با بهترین روش ها و استراتژی قیمت گذاری آشنا شوید | ادوردز20

• تاثیر منفی قیمت های برابر

با بهترین روش ها و استراتژی قیمت گذاری آشنا شوید | ادوردز20.طبق تحقیقاتی که انجام شده ، ما متوجه شدیم که تاثیر قیمت های نابرابر ، نسبت به قیمت های برابر ، بیشتره. به عبارت دیگه ، زمانی که شما دو تا کالای تقریباً مثل هم دارین و قیمت های برابری رو برای اون ها تعیین می کنید ، نباید توقع زیادی در مورد فروش و موفقیت کالاتون داشته باشید ، چرا که تجربه ثابت کرده که قیمت های متفاوت می تونن بهتر و موفق تر عمل کنن.

اگه هنوز شک دارید و می‌ خواین این موضوع کاملا به شما اثبات بشه ، دو کالا از یه برند با یک قیمت رو به فروش بذارید. بعد از مدتی می بینید که درصد کمی از اونا به فروش میره.

اما اگه همون دوتا کالا رو تنها با این تفاوت که یکیشون قیمت بالاتری داره ، به فروش بذارید ، می بینید که تو زمان کمی درصد فروش شما افزایش زیادی پیدا می کنه.

حتما مطالعه کنید
اینفلوئنسر کیست؟ چطور با اینفلوئنسر شدن پولدار شویم ! | ادوردز20

البته این به اون معنا نیست که مثلا شما دو پیرهن شبیه به همو بیاید با قیمت های متفاوت بفروشین. این مورد در واقع از شما می خواد که با قیمت گذاریتون ، تفاوت اجناس و کیفیتشون رو مشخص کنین.

طبق تحقیقاتی که انجام شده ، ما متوجه شدیم که تاثیر قیمت های نا برابر ، نسبت به قیمت های برابر ، بیشتره. به عبارت دیگه ، زمانی که شما دو تا کالای تقریباً مثل هم دارین و قیمت های برابری رو برای اون ها تعیین می کنید ، نباید توقع زیادی در مورد فروش و موفقیت کالاتون داشته باشید ، چرا که تجربه ثابت کرده که قیمت های متفاوت می تونن بهتر و موفق تر عمل کنن.

اگه هنوز شک دارید و می‌ خواین این موضوع کاملا به شما اثبات بشه ، دو کالا از یه برند با یک قیمت رو به فروش بذارید. بعد از مدتی می بینید که درصد کمی از اونا به فروش میره.

اما اگه همون دوتا کالا رو تنها با این تفاوت که یکیشون قیمت بالاتری داره ، به فروش بذارید ، می بینید که تو زمان کمی درصد فروش شما افزایش زیادی پیدا می کنه.

البته این به اون معنا نیست که مثلا شما دو پیرهن شبیه به همو بیاید با قیمت های متفاوت بفروشین. این مورد در واقع از شما می خواد که با قیمت گذاریتون ، تفاوت اجناس و کیفیتشون رو مشخص کنین.

با بهترین روش ها و استراتژی قیمت گذاری آشنا شوید | ادوردز20

• لنگر اندازی قیمت

خیلی ها میگن که بهترین تکنیک برای فروش یه کالای کم ارزش ، قرار دادن اون کنار یه کالای با ارزشه. به طور مثال ، بهترین راه برای فروش یه تیشرت ۱ میلیونی ، قرار دادن اون کنار یه تیشرت ۶ ملیونیه. اما چرا این اتفاق میوفته؟

باید بگیم که این کار ، دلیلی نداره به جز تعصب ذهنی (در اصطلاح به اون لنگر اندازی قیمت هم گفته میشه) که خیلی هم عادیه.

در کل ، این اصطلاح می خواد اینو به ما بفهمونه که قرار دادن کالا و خدمات به خصوص ، در کنار موارد استاندارد و ایده آل ، می تونه اون کالا و خدمات رو با ارزش تر کنه. این می تونه یه فرصت طلایی برای شما باشه.

• برداشتن فشار روانی از روی مشتری

انسان ساختار جالبی داره. مثلاً یه آدم تا زمانی که خیلی تحت فشار نباشه ، تصمیم به خرج کردن پول نمی گیره. این مورد رو سیستم اقتصادی هم تایید کرده.

به همین دلیل ، دانشمندای زیادی در سطح جهان ، برای کاهش فشار های روانی و افزایش رضایت مردم از خرید ، راه های زیادی رو مورد بررسی قرار دادن که بعضی از اون ها عبارتند از :

✓ تعیین ارزش و اعتبار یک کالا در قالبی مناسب :

بهترین کار برای این که مشتری ها رو از سردرگمی در بیارین ، مشخص کردن ارزش ، اعتبار و مشخصات محصولتون هست. این کار باعث میشه که مشتری سودش رو از این خرید بفهمه.

حتما مطالعه کنید
آشنایی با 0 تا 100 تبلیغات اینترنتی (بهترین روش های تبلیغ در اینترنت)

✓ ارائه کالا در یک پکیج کامل :

تجربه ثابت کرده که بیشتر اوقات پکیج های کامل مثل یه ست حوله ، فروش موفق تری رو دارن. این به اون خاطره که مشتری ترجیح میده به جای این که جدا جدا خرید کنه ، همه وسایل مورد نیازش رو در قالب یک بسته آماده بخره.

✓ یا کیفیت یا کمیت :

کیفیت و کاربرد کالا برای اون دسته از افراد که با دقت زیادی خرید می کنن ، معمولا از همه چیز مهم تره. مثلاً یه تبلیغات که میگه « این کرم جوان کننده پوست شماست » می تونه این افراد رو مجاب به خرید کنه.

اما افرادی که ول خرج هستن ، فقط به دنبال لذت و عملکرد چند روزه اون هستن. مثلاً « این کرم پوست شما را شفاف می کند ».

با بهترین روش ها و استراتژی قیمت گذاری آشنا شوید | ادوردز20

• دقت در انتخاب کلمات تبلیغات

با بهترین روش ها و استراتژی قیمت گذاری آشنا شوید | ادوردز20.شاید یکی از سخت ترین کار هایی که به عهده ما گذاشته میشه ، قیمت گذاری باشه. تو نگاه اول ، یه کار سادست ؛.اگر با بازاریابی دیجیتال آشنایی داشته باشید ، قطعا می دونید که موفقیت تو این کار ، یعنی مهارت تو بازی با کلمات. طبق تحقیقاتی که انجام شده ، ساخت کلمات و جملات کوتاه اما جذاب برای تبلیغات ، می ‌تونه پیشرفت زیادی رو در رابطه با اون خدمات شما ارائه بده.

مثلاً اگر به جای جمله «پوستی زیبا را تجربه کنید» جمله «برای داشتن پوستی جوان و بدون چروک کلیک کنید» رو قرار بدید ، مطمئنا بازدید سایت و خدمات شما چندین برابر میشه.

• روش قدیمیه عدد ۹

شاید بار ها و بار ها تو تبلیغات دیده باشین که رقم آخر قیمت کالا ها رو معمولا عدد ۹ قرار میدن. اما واقعا این روش موثره ؟ خیلی واضح و شفاف ، بله.

اون دسته از قیمت‌ هایی که رقم اخرشون عدد ۹ هست (مثل ۳۹۹) ، فروش بیشتری رو نسبت به قیمت هایی با ارقام رند (مثل ۳۹۰) دارن. البته دست بالای دست بسیاره !

تحقیقات نشون دادن که قیمت هایی با عنوان «قبلا ۱۶۰ تومن بوده الان فقط ۱۳۰ تومنه » فروش بیشتری رو نسبت به قیمت های با ارقام ۹ دارن. حالا باز ترکیب این دوتا هم تاثیر بیشتری رو میزاره.

مثلاً « قبلا ۱۶۰ تومن بوده الان فقط ۱۳۹ تومنه » فروش بیشتری رو نسبت به « قبلا ۱۶۰ تومن بوده الان فقط ۱۳۰ تومنه » داره. با این که تکنیکش قدیمیه ، اما با این همه بازم تاثیر خودشو داره.

با بهترین روش ها و استراتژی قیمت گذاری آشنا شوید | ادوردز20

• ارزش پول بیشتره یا زمان ؟

کمپانی میلر لایت که تو صنعت تولید نوشیدنی فعالیت داره ، نسبت به سایر کمپانی های تولید نوشیدنی ، محصولاتش از قیمت پایین تری برخوردارن.

مثل دیگر کمپانی ها که هر کدومشون برای برندشون یک شعار دارن ، شعار شرکت میلر لایت هم «وقت میلر لایت رسیده» هست. آیا ‌اونا نباید به جای تبلیغ زمان ، وقتشون رو روی تبلیغات قیمت می ذاشتن؟

حتما مطالعه کنید
مهمترین و کاربری ترین اجزای ادوردز گوگل | اجزای مهم در ادوردز گوگل | ادوردز 20

خب باید بگیم که روی این موضوع تحقیقات زیادی شده. یکی از محققان دانشگاه بزرگ آکسفورد به نام جنیفر آکر ، در مورد این موضوع نظریه های زیادی رو منتشر کرد.

اون معتقده که هر وقت یک مشتری نوشیدنی ای رو می خره ، بیشتر به اون خاطرات و اون تجربه ای که هنگام خوردن اون نوشیدنی کسب کرده توجه می‌کنه ، نه به قیمتش.

علاوه بر این ، جنیفر معتقده که خرید یک محصول مسلما با ایجاد احساسات و عواطف همراهه ؛ پس در نتیجه ، تمرکز روی زمان (نسبت به قیمت) ، موفق تر بوده و فروش بهتری رو همراه خودش داره.

• آیا مقایسه کردن قیمت ها موثره؟

مسلما زمانی که شما بدون هیچ تکنیک و برنامه ای قیمت های خودتونو فقط برای رقابت با رقبا پایین میارید ، فروشتون کاهش پیدا می کنه.

طبق تحقیقاتی که انجام شده ، زمانی که شما قیمت هاتون رو پایین میارید ، اگر نتونین دلیل موجه و قانع کننده ای رو به مشتری ارائه بدید ، قطعا محصولاتتون به فروش نمیرن.

چرا که مشتری فکر می‌کنه شما برای این که محصولاتتون کیفیت پایینی دارن ، قیمت اونا رو کاهش دادین نه چیز دیگه ای. به عبارت دیگه ، اگه شما از مشتری هاتون بخواید که قیمت های شما رو با رقباتون مقایسه کنن ، مشتری اعتمادش رو نسبت به شما ، از دست میده. چرا که مشتری این کار شما رو فقط برای فریب دادن خودش برداشت می‌ کنه.

با بهترین روش ها و استراتژی قیمت گذاری آشنا شوید | ادوردز20

• ساده بیان کردن قیمت ها

تا حالا شده وارد یک فروشگاه بشید و با دیدن قیمت ها گیج بشید ؟ باید بگیم که چیز عجیبی نیست !

بعضی از فروشگاه ها ، برای بیان قیمت هاشون ، از روش های خیلی پیچیده و گیج کننده ای استفاده می کنن. مثلاً اونا قیمت یک شلوار رو به صورت « ۲,۳۹۰,۰۰۰﷼ » قرار میدن ؛ در صورتی که می تونستن خیلی ساده و به صورت « ۲۳۹ تومان » نشون بدن.

گاهی اوقات ، پیچوندن قیمت ها باعث دل زدگی و گمراهی مشتری ها میشه که نتیجش چیزی جز فروش نرفتن محصولاتتون نیست. طبق تحقیقات انجام شده ، افراد برای این که بتونن خرید راحت و سریعی داشته باشن ، به دنبال قیمت های ساده و معمولی (خوانش راحت) هستن.

بعضی وقتا ، افراد به دلیل پیچیدگی قیمت ها ، اونا رو اشتباه می خونن و دچار سوء تفاهم می شن (مثلا قیمت ها رو یا خیلی بالا می خونن و یا خیلی پایین). پس همیشه سعی کنید خیلی راحت ، مستقیم و چکشی ، منظورتون (قیمت) رو به مشتری ها انتقال بدین تا شاهد افزایش فروش کالاهاتون باشین.

با بهترین روش ها و استراتژی قیمت گذاری آشنا شوید | ادوردز20

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا